Een van Zottegems oudste winkels blijft dicht na 83 jaar: ‘t Moleken

Nadat hij vorige week zaterdagochtend 14 augustus op 71-jarige leeftijd rustig overleed in het zorghotel van De Bron, vond gisteren vrijdag ook de uitvaartplechtigheid van Daniël Stautemas plaats in beperkte kring. Daniël groeide op met De Beiaard, de voormalige papieren versie van NUUS, en was decennialang een fervente lezer en voor medewerkers van ons vroegere weekblad een betrouwbare informant over het reilen en zeilen in het Zottegemse centrum dat hij zich elke dag vlak voor zijn neus zag afspelen. Met zijn overlijden verdwijnt niet alleen een bekend gezicht en een graaggeziene figuur uit het straatbeeld maar ook houdt hiermee, na 83 jaar, een van de oudste winkeltjes in de Zottegemse binnenstad op te bestaan: de merceriezaak en speciaalzaak in naaibenodigdheden ’t Moleken aan de Markt, waarmee Daniël Stautemas onlosmakelijk verbonden was. (lees verder onder de foto)

Alleen al de naam ’t Moleken roept nostalgie op. Het was zijn vader die deze sympathieke en typisch Vlaamse naam bedacht voor de winkel waarin Daniëls moeder eerst ondergoed van de plaatselijke Sanitaryfabriek verkocht. Na een tijdje schakelde ze over op mercerie-artikelen: ritsen, knopen, garen en voering. Die overstap werd de aanzet tot de uitbouw van een speciaalzaak in naaibenodigdheden. Waar de soorten voering zich toen beperkten tot zes kleuren, werden dat er mettertijd meer dan vijftig. Ook qua garen waren de kleuren eerst vrij beperkt, nu konden de klanten er kiezen uit meer dan 400 kleuren en kleurnuances. Terwijl in de andere winkels standaard-garenkastjes geplaatst werden, liet het Duitse kwaliteitsmerk Gütermann voor ’t Moleken zelfs een uniek meubelstuk maken om daarin de honderden soorten gekleurd garen die in dat naaigarenbedrijf geproduceerd worden, te kunnen uitstallen. Wie dus in ’t Moleken de juiste kleur niet vond, zou die nergens vinden. Vroeger meer dan de laatste jaren ging Daniël Stautemas ook geregeld zelf langs in fabrieken om op de hoogte te blijven van de nieuwste evoluties. Zo leerde hij persoonlijk de grote baas van Gütermann kennen, bezocht hij een paar keer in Frankrijk zijn leverancier van linten en ritsen alsook het Duitse bedrijf Kufner waar hij kennismaakte met de vervaardiging van geweven kleefstoffen die onmogelijk kunnen scheuren, in tegenstelling met andere vliezen die op stof kunnen gestreken worden maar na enige tijd wel scheuren. Doorheen de jaren werd het winkelaanbod van ’t Moleken ook uitgebreid met nog ander naaigerief, dassen en herenkousen, broeksriemen en bretellen enz.

53 JAAR ZAAKVOERDER

Zoals dat ieder jaar het geval was ter gelegenheid van Nieuwjaar of de Dag van de Klant, kregen de trouwe klanten die in de eerste maanden van 2018 in ’t Moleken gingen winkelen, ook een speciale attentie aangeboden. Daniël Stautemas had daarvoor een goede reden want het was toen al 50 jaar (sinds zijn achttiende) dat hij als zaakvoerder in de winkel waarmee zijn ouders in 1938 waren gestart, achter de toonbank stond. “Mijn motto is: goede kwaliteit tegen een redelijke prijs,” vertelde hij ons toen. Ik ga bijvoorbeeld geen minderwaardige elastiek verkopen om dat te kunnen doen tegen een lage prijs. Maar omdat ik grotere hoeveelheden inkoop, kan ik toch nog verkopen tegen een voor de klanten voordelige prijs. Belangrijk is ook dat de klanten aanvoelen en ondervinden dat je vakkennis hebt. Toen de klittenband velcro zijn intrede deed, dacht men dat dit sluitsysteem de rits zou doen verdwijnen. Dit is echter geenszins het geval geweest en nog steeds maak ik zelf ritssluitingen op maat, zowel voor in kleren als voor aan een slaapzak of rond een tentzeil. Voor de verschillende kleefstoffen heb ik eigenhandig staalboeken ontworpen met bij de diverse soorten stof ook de vermelding van de eigenschappen ervan. Dat maakt het kiezen voor de klant veel gemakkelijker. Voeg daar nog een persoonlijk woordje raad of uitleg over dit of dat product aan toe, en je hebt meteen de basis voor een blijvende vertrouwensrelatie die zeker niet in een warrenhuis gelegd wordt,” zo klonk de filosofie van Daniël Stautemas. Blijkbaar terecht want ondanks de toename van die warenhuizen en in tegenstelling met andere gelijkaardige handelszaken zoals De Nieuwigheid, Daisy en De Bekoring die ook in het centrum gevestigd waren, hield ’t Moleken wel stand. Tot Daniël Stautemas een viertal maanden geleden, einde april, plots minder goed uit de voeten kon en in het ziekenhuis moest opgenomen worden. De diagnose luidde: longkanker met uitzaaiingen. Sindsdien bleven de zonneweringen in de etalages van ’t Moleken naar beneden. Nu voorgoed.

Lees ook