Merelbeke, 6 september 2021 – In samenwerking met Google helpt het lokaal bestuur Merelbeke vanaf vandaag lokale zaken met hun economisch herstel na de enorme impact van COVID-19. De campagne #BesteMerelbeke stelt digitale experten ter beschikking aan ondernemers die hen helpen online te verkopen en nieuwe klanten aan te trekken. Tegelijkertijd worden Merelbekenaars gestimuleerd om lokale winkels te ontdekken dankzij een informatiecampagne over waar te kopen in de buurt.
Filip Thienpont, burgemeester Merelbeke: “Deze samenwerking met Google is bijzonder welkom na de zeer moeilijke periode voor lokale bedrijven. Onze gemeente is zwaar getroffen door de introductie van telewerken, wat heeft geresulteerd in lagere omzet voor onze winkels. Openstelling voor digitaal is daarom een zegen die retailers in staat zou moeten stellen opnieuw op te veren en nieuwe uitdagingen aan te gaan.”
Gratis digitaal coachingprogramma op maat
Het zijn kleine ondernemingen die extra hard worden getroffen en zich moeilijk aanpassen aan de nieuwe realiteit. #BesteMerelbeke bestaat uit twee fasen. In een eerste luik worden lokale ondernemingen vrijblijvend verbonden met een digitale expert die hen gedurende enkele weken zal helpen bij hun digitale reis. Alle kmo’s zijn welkom, ongeacht waar ze staan op vlak van digitalisering. Afhankelijk van het niveau worden ze ondersteund bij het maken van een website of webshop of de integratie van reserveringstools. Verder wordt ook coaching rond digitale aanwezigheid gegeven en krijgt elk deelnemend bedrijf een marketingtoolkit om lokaal winkelen te promoten en extra middelen om online te groeien.
In een tweede fase zorgt #BesteMerelbeke voor meer aandacht voor lokale bedrijven in de gemeenschap door een informatiecampagne en wordt de gemeenschap aangemoedigd om te reserveren en of te kopen bij de gedigitaliseerde winkels.
Rita Bollaert, zaakvoerster van papierhandel en cadeauwinkel Artisan uit Merelbeke, getuigt: “Tijdens de verplichte sluitingsperiodes door COVID-19 hebben we een webshop aangemaakt. Dankzij onze andere online kanalen en de nieuwe webshop zijn we bereikbaar gebleven voor onze klanten. Toch heb ik de indruk dat we nog niet 100% van de capaciteiten van deze tools gebruiken. In dit programma zal ik een aantal tips & tricks aanleren waarmee ik deze tools volledig kan benutten.”
Lokale bedrijven zijn vaak niet online te vinden
De cijfers voor heel België liegen er ook niet om: minder dan 30 procent van onze kmo’s verkoopt online en worstelt met een online aanwezigheid of ziet het niet als een duurzame investering voor het bedrijf. Dat staat in schril contrast met het aantal Belgen dat online shopt: meer dan 70 procent van de Belgische consumenten doet online aankopen en dat vooral bij internationale spelers op de markt. Een probleem dat opgelost moet worden.
Thierry Geerts, Country Manager Google België: “Deze samenwerking met Merelbeke is een stap vooruit in de heropbouw van de lokale economie. We willen de onterechte angst voor digitalisering wegnemen bij ondernemers en hen begeleiden in hun traject naar een betere online aanwezigheid om zo meer klanten te bereiken. E-commerce in België is tijdens de coronacrisis met maar liefst tweehonderd procent gestegen. Maar de omzet van Belgische webshops groeide maar met twintig procent. In totaal verdwijnt er zeventig procent van de online omzet in België naar het buitenland. Digitalisering is een ideale remedie om de economie te laten heropleven en we willen samen met Merelbeke het voorbeeld geven hoe ondernemingen online hun afzetmarkt kunnen vergroten.”
Ondernemers in Merelbeke kunnen zich inschrijven via g.co/BesteMerelbeke tot 30 september. De virtuele coachingsessies worden op basis van de beschikbaarheden van de ondernemers ingepland tot en met 22 oktober. Naast dit initiatief is er ook Googles online platform g.co/digitaalatelier, dat gratis digitale vaardigheidscursussen aanbiedt aan iedereen die geïnteresseerd is in training in zijn eigen tempo wanneer het past.
onderneemt