De stad Zottegem heeft verschillende initiatieven klaar die zijn inwoners moeten helpen bij de digitale revolutie die onze maatschappij kenmerkt maar lang niet voor iedereen evident is: Digipunten, digitale cafés en digitale ondersteuning aan huis. Sommige hulpmiddelen zijn gratis. Andere betalend.
“Er is nog meer dan vroeger nood aan digitale ondersteuning. Sommige mensen vinden moeilijk hun weg in de vele online toepassingen, denk maar aan het recent verplichte Covid Safe Ticket (CST). Bovendien heeft niet iedereen een computer ter beschikking. We hoorden hetzelfde signaal vanuit de gemeenteraad waar ook de vraag kwam naar digitale ondersteuning voor onze inwoners,” zegt schepen van Sociale Zaken Peter Vansintjan (CD&V). “We zetten komende maanden hiervoor een aantal initiatieven op poten, en bieden extra hulp aan kwetsbare gezinnen. Zo hopen we de digitale kloof in Zottegem verder te verkleinen. Door zowel een individueel én groepsaanbod te voorzien trachten we tegemoet te komen aan de digitale noden van alle inwoners.”
“Vanaf 1 november is het Covid Safe Ticket (CST) ingezet als toegangsvoorwaarde voor heel wat activiteiten. Het CST is beschikbaar via een app maar dat is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Inwoners kunnen al enkele weken voor hulp bij (het printen van) het CST terecht aan het onthaal van het Administratief Centrum Sanitary, de Bib en het Lokaal Dienstencentrum (LDC) Egmont en dit tijdens de openingsuren. Het CST kan ook telefonisch 24/24 aangevraagd worden op het nummer 078 78 78 50. Hou dan zeker je rijksregisternummer bij de hand.”
Vanaf januari 2022 kunnen inwoners van Zottegem voor hulp en ondersteuning bij digitale vragen terecht in drie digipunten: LDC Egmont, LDC De Bron en bibliotheek Zottegem. Daar kunnen ze gratis een computer met internetverbinding gebruiken. Op vaste tijdstippen zal er iemand aanwezig zijn die hen gratis helpt bij basisvragen rond smartphones, tablets, computers, internet, e-diensten, bv ‘hoe kan ik mijn CST raadplegen?’, ‘Hoe log ik in op de Smartschool van mijn kinderen?’, ‘Hoe maak ik digitaal een afspraak bij de dokter?’ Indien de hulpvraag meer dan 15 minuten in beslag zou nemen, worden ze doorverwezen naar een dienst die heb verder op weg helpt.
“Ook zullen we in samenwerking met AVANSA vanaf februari digitale cafés organiseren in de Bib en in het LDC Egmont”, geeft Peter Vansintjan nog mee. Dit is gericht naar mensen die al gestart zijn met hun digitale toestellen en onder begeleiding verder willen bijleren. Per sessie zal 5,00 euro aangerekend worden. Het digitaal café verloopt in een informele sfeer en behandelt telkens een bepaald thema zoals bijvoorbeeld foto’s maken en bewerken. Er zijn vandaag al verschillende digitale cursussen van de Centra voor Volwassenonderwijs en Ligo. Een aantal cursussen gaan ook door in het LDC Egmont, zoals ‘smartphone en tablet voor beginners en gevorderden’. De kostprijs is afhankelijk van de cursus en doelgroep.”
“Vanaf januari wordt ook een laagdrempelig aanbod van digitale ondersteuning aan huis aangeboden, in samenwerking met BEEGO. Zij sturen IT-studenten (per fiets) aan huis om mensen digitaal zelfredzaam te maken. Aankopen van BEEGO-digicheques zal kunnen bij de Bib en in het Sociaal Huis. Er zal gewerkt worden met verschillende tarieven voor verschillende doelgroepen.”