De vraag van de gemeente Sint-Lievens-Houtem is door de bevoegde diensten onderzocht maar negatief geadviseerd.
Er zijn duidelijke juridische regels hieromtrent en deze staan een dergelijke tijdelijke op-en afrit niet toe. Bovendien heeft een extra op- en afrit ook steeds een negatief effect op de verkeersveiligheid.
De Vlaamse overheid zal met haar expertise de gemeente ondersteunen in de zoektocht naar haalbare oplossingen.
Op- en afrit E40 voor privaat project
Naar aanleiding van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een privaat golfterrein in Vlierzele heeft de gemeente Sint-Lievens-Houtem een vergunning aangevraagd voor de aanleg van een tijdelijke op- en afrit langs de E40.
De juridische dienst van het departement MOW en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) hebben deze vraag onderzocht en meer dan een jaar geleden geweigerd.
Hierbij is toegelicht dat op basis van het statuut van de autosnelwegen er wettelijk gezien geen afwijkingsmogelijkheid is om een tijdelijke op- en afrit te voorzien.
Dat er niet zomaar tijdelijke op- en afritten kunnen voorzien worden op autosnelwegen komt ook voort uit de bezorgdheid omtrent de verkeersveiligheid die geldt op het hogere wegennet.
Een tijdelijke op- en afrit voor werfverkeer op een autosnelweg creëert een extra toestroom van verkeer (in dit geval traag werfverkeer) en zorgt voor bijkomende weefbewegingen. Dat gaat ten koste van de verkeersveiligheid.
Oplossingen op lokaal vlak
Het is volgens de Vlaamse overheid aan de ontwikkelaar van het golfterrein en de gemeente om hun verantwoordelijkheid te nemen en naar oplossingen te zoeken die juridisch mogelijk zijn en tegemoet komen aan de terechte bezorgdheden rond de verkeersveiligheid
en -leefbaarheid in de buurt.
De Vlaamse overheid wil hierin ondersteuning bieden en gaf reeds oplossingspistes mee aan de gemeente. AWV wil de gemeente hierin blijven ondersteunen met haar expertise.