In 1999 organiseerde Dirk De Quick in samenwerking met de Belgian Aviation History Association (BAHA) de berging van een Lancaster bommenwerper die boven Steenhuize door een Duitse Messersschmitt nachtjager werd neergeschoten en crashte op het gehucht Kakebeke te St.Maria-Lierde.
Op de plaats waar dit oorlogsdrama plaatsvond werd met de steun van de gemeente Lierde een monument opgericht zodat de zes slachtoffers nooit zouden vergeten worden.
De geborgen resten van het vliegtuig zouden permanent tentoongesteld worden doch spijtig genoeg kwam het merendeel in een loods te Geraardsbergen terecht. Hierbij ook een stuk dat bij de berging al meteen de aandacht had getrokken. Aan de gele knop te zien was het waarschijnlijk een onderdeel van een GEE navigatiesysteem dat toentertijd veelal in bommenwerpers werd gebruikt. Doordat het echter ook in de loods terechtkwam werd er nooit onderzoek naar gedaan.
Het koste veel inspanning en het duurde jaren vooraleer Dirk de meeste artefacten terug in Lierde kreeg.
Maar van zodra dit een feit was begon hij dadelijk met onderzoek naar hij eigenaardige stuk. Hij schakelde Andy Young en Tony Waller, specialisten verbonden aan de Duxford Radio Society en de Defence Electronis Historical Association, in. Na het bestuderen van tientallen detailfoto’s van het artefact kwamen ze tot de vaststelling dat het een GEE MKI type 60 indicator was. Een zo zeldzaam stuk dat er geen enkel exemplaar meer van bestaat, zelfs geen handboeken of andere info zoals technische fiches, dus ook geen vergelijkbaar voorbeeld. Er bestaan enkel 2 replica’s gemaakt door mensen verbonden aan Duxford en Defence , nl. de twee specialisten die hij contacteerde. Zij hebben dan ook veel bijgedragen tot de reconstructie die Dirk maakte.
Deze specialisten spraken dus van een ”extremely rare” exemplaar en “the missing link” daar ze wel de MKII type 62 en de MKI kenden.
Het heeft dirk 18 maanden gekost om aan de hand van wat men vond bij de berging en een aantal zwart-wit foto’s een reconstructie te maken. “Deze zwart-wit foto’s die we raadpleegden waren trouwens genomen in een Duits toestel dat werd buitgemaakt, nadat de Duitsers zelf die indicator hadden buitgemaakt uit een Brits toestel” verduidelijkte Dirk.
De reconstructie die hij maakte bestaat uit 80% originele onderdelen. Deze zijn nog te vinden want ze werden ook gebruikt op latere types.
Het voornaamste kenmerk van de MKI type 60 is dat het handvat horizontaal staat, waar het later steeds verticaal werd gezet. “De fotos van wat wij vonden tonen dat alles zijdelings werd ineen gedrukt, vandaar aanvankelijk misschien de verkeerde perceptie, de Lancaster sloeg zijdelings in de grond.” wist Dirk te vertellen.
Dirk is terecht trots op hetgeen hij verwezenlijkte maar voor alle duidelijkheid gaf hij ons toch nog het volgende mee :”Ik weet dat mijn reconstructie geen 100% historisch correct is want er zijn geen exemplaren meer om te vergelijken. Maar het benaderd zeker voldoende de realiteit om samen met de andere wrakstukken die we vonden tentoon te stellen.”
foto’s : Dirk De Quick
LEES OOK: https://www.nuus.be/2018/12/18/herdenkingsplechtigheid-met-iets-wrange-nasmaak/ https://www.nuus.be/2020/11/16/oorlogsmonument-op-kakebeke-is-aan-herstelling-toe/