Door alle 228 lokale afdelingen van het Rode Kruis Vlaanderen wordt al decennialang in het voorjaar via een stickeractie campagne gevoerd om de nodige financiële middelen voor hun werking in te zamelen. Nadat verleden jaar Mega Mindy, Baba Yega, Piet Piraat en andere Studio 100-figuren op de sticker prijkten, slaat nu het Rode Kruis de handen in elkaar met Disneyland Parijs dat zijn 30-jarig bestaan viert en zodoende is het ditmaal Minnie Mouse die centraal staat op de R.K.-sticker die intussen al 61 jaar bestaat (zie foto).
De Rode Kruis Veertiendaagse met de stickerverkoop loopt in heel Vlaanderen van vandaag donderdag 21 april tot donderdag 5 mei. De prijs van een sticker blijft ongewijzigd: 5 euro. Vrijwilligers van de Zottegemse R.K.-afdeling zullen de sticker dezer dagen te koop aanbieden nabij het kruispunt De Vos, aan de warenhuizen AD Delhaize en Colruyt alsook tijdens de dinsdagmarkt op 26 april en 3 mei. Het is eveneens mogelijk online te bestellen via koopdesticker.be (met vermelding ‘afdeling Zottegem’).
De opbrengst van de stickeractie gaat immers integraal naar de lokale R.K.-afdelingen en is bestemd voor de organisatie van gratis eerstehulpopleidingen, de aankoop van interventiekledij en medisch materiaal, het ter beschikking stellen van andere hulpmiddelen, ziekenvervoer, de inzet van vrijwilligers bij allerlei activiteiten (sportwedstrijden, culturele evenementen, muziekfestivals), enz. Door de eigen, plaatselijke Rode Kruis-afdeling een financieel duwtje in de rug te geven, investeren de lokale inwoners dus feitelijk ook in zichzelf. De kans dat iemand ooit zelf eens hulp van het Rode Kruis nodig heeft, is immers niet denkbeeldig. Rode Kruis Vlaanderen telt inmiddels meer dan 13.000 goed opgeleide vrijwillige medewerkers, waarvan er een 70-tal binnen de Zottegemse afdeling actief zijn.