De energie- en gasprijzen zijn gestegen naar ongekende hoogtes. Lokaal bestuur Oosterzele erkent dat inwoners moeilijkheden ervaren bij het betalen van hun energiefacturen en biedt verschillende acties aan om hen daarbij te helpen, waaronder gratis renovatieadvies en financiële ondersteuning door het OCMW.
De dienst Huisvesting en Duurzaamheid informeert en ondersteunt inwoners die vragen hebben over hun energieverbruik, renovatie en premies. De enige maatregel die op lange termijn helpt tegen een hoge energiefactuur is grondig isoleren. Om te weten wat daarvoor nodig is of waar je moet op letten bij het (ver)bouwen van een woning, kunnen inwoners intekenen op Oosterzele Renoveert. Het project biedt twee uur gratis renovatieadvies aan. Meer informatie over Oosterzele Renoveert is te vinden op https://oosterzele.be/oosterzele-renoveert.html.
Personen of gezinnen die onvoldoende financiële middelen hebben door bijvoorbeeld ziekte, familiale redenen of stijgende energieprijzen, kunnen uiteraard terecht bij het OCMW voor maatschappelijke dienstverlening.
Elke inwoner uit Oosterzele kan, los van zijn achtergrond of klasse of statuut (zelfstandige of niet), een vraag tot financiële ondersteuning indienen bij het OCMW. Dat kan via mail naar info@ocmwoosterzele.be, telefonisch via 09 362 40 30 of ter plaatse in Gootje 2, 9860 Oosterzele. Het OCMW onderzoekt elke steunaanvraag.
Schepen Els De Turck: “Na een grondig sociaal en financieel onderzoek doet de maatschappelijk werker een voorstel tot hulpverlening aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst dat het best past bij de vraag en die beantwoordt aan de behoeften van de persoon in kwestie, die dan op zijn beurt beslist. Om het hoofd te bieden aan de stijgende steunaanvragen, zullen de werkingsmiddelen van het OCMW de komende jaren verhoogd worden.”