De Noordlaan, Zuidlaan en Hooglaan blijven gevaarlijk terrein voor fietsers als we zien hoeveel eikels er op de fietspaden liggen in Zwalm. Deze ochtend viel een dame langs de Noordlaan toen ze uitstapte uit haar wagen. De eikels zijn gelijk een knikkerbaan. Voor fietsers is de N415 eveneens een serieuze beproeving en kan men hier moeilijk spreken van comfortabel rijden. Een fiets met bredere banden voelt wel veiliger aan dan een fiets met dunne banden. Sommige fietsers mijden zelf de as Noorlaan-Zuidlaan om het risico op een valpartij te vermijden.
Men kan hier moeilijk spreken van een comfortabel fietspad. Anderzijds worden er honderdduizenden euro gespendeerd aan fietspaden die er al liggen zoals de Sint–Andriessteenweg in Strijpen, het centrum van Lierde langs de N8 en binnenkort langs de N415 in Brakel tussen kruispunt De Ooievaar en Heuvelgem. Hier werden of worden in de toekomst goed berijdbare fietspaden opgebroken om ze te vervangen door asfalt. Kwestie van de statistieken op te smukken dat men zoveel kilometers fietspad heeft aangelegd.
Anderzijds is men al 20 jaar bezig om een stuk fietspad te voorzien langs de Kasteeldreef vlak bij een school in St.-Maria-Oudenhove ( ’t Kasteelke) waar de leerlingen op de rijbaan moeten rijden. Waar liggen de prioriteiten?