Een grondige facelift van de binnenstad: gebrek aan visie en gedurfde keuzes?

Van de NMBS-parkeertoren is geen sprake meer


Beeld: Solva

Geraardsbergen. De heraanleg van een deel van de binnenstad moet voor een nieuwe impuls zorgen. Het Stationsplein, de winkelstraten, de Begijnhofkaai en de omgeving rond het Sint-Jozefinstituut krijgen een grondige facelift. Handelaars en burgers kregen de kans om de plannen te bekijken en suggesties te geven. Naast lovende woorden, was er ook snedige kritiek te horen. De stad heeft alvast een budget van €3,6 miljoen uitgetrokken.

Het stadsbestuur heeft de ambitie om het centrum van Geraardsbergen een grondige facelift te geven. Op het programma staat de heraanleg van het Stationsplein, de winkelstraten, de Begijnhofkaai en de schoolomgeving rond het Karmelieten. De sporthal de Kriebel gaat tegen de vlakte om plaats te maken voor meer parking. Er komt ook meer groen op de Markt.

De handelaars en de inwoners van Geraardsbergen kregen de kans om de voorlopige plannen in te kijken en suggesties te formuleren. Er waren lovende woorden. Heel wat mensen zijn uiteraard tevreden dat de binnenstad een grondige opknapbeurt krijgt.

‘Een slag in het water’
Toch was er ook kritiek te horen. Een handelaar die een kledingwinkel in de Grotestraat uitbaat, heeft een waslijst aan bedenkingen: ‘Wat vooral negativiteit oproept is dat de meeste parkeerplaatsen, samen met de helft van de terrassen, op het Stationsplein verdwijnen. Andere zaken op het Stationsplein krijgen nog steeds niet de mogelijkheid om een terras te zetten of uit te breiden.’ De Begijnhofkaai wordt wel autovrij, maar volgens de welbespraakte, jonge handelaar is dit deels een slag in het water omdat er daar geen handelszaken zijn.

Verder beklagen verschillende handelaars er zich over dat er geen inspanningen zijn voor extra groen en gezellige plaatsjes met zitbanken. ‘Alles moet plaats maken voor de koers die één of twee keer per jaar door de binnenstad dendert. Wij verkiezen liever een gezellig ingericht centrum waar bezoekers 52 weekends per jaar gezellig kunnen komen winkelen of horeca bezoeken’, laat een jonge handelaar van een kledingwinkel in de Grotestraat niet ver van de Dender weten.

Pittig detail is dat de parkeertoren van de NMBS niet opgenomen is in de plannen. In Het Laatste Nieuws (17 oktober 2019) verklaarde burgemeester De Padt nochtans: ‘Door de regeringsbeslissing en de beslissing van de Raad van Bestuur van de NMBS is de realisatie van het parkeergebouw nu echt ‘vertrokken’… Belangrijkste punt is nu dat de verdere financiering verzekerd blijft.’ Maar momenteel is daar geen spoor van.

Dominantie wagen blijft
‘Het is bijzonder jammer dat het stadsbestuur niet van de gelegenheid gebruik maakt om een deel van de binnenstad verkeersvrij te maken. De dominantie van de wagen in de binnenstad is veel te groot en gaat ten koste van de zwakke weggebruiker’, analyseert een inwoner van de Gaffelstraat. ‘Het getuigt van weinig visie en durf. In de nieuwe plannen is de wagen in de binnenstad nog steeds koning.’ Bovendien is het bijzonder jammer dat de ontwerpers deze kans onbenut laten om nog veel meer groen in de binnenstad te brengen. ‘Steden worden steeds meer hittepunten. Een copieuze aanwezigheid van groen in de binnenstad kan deze tendens keren.’

Op de website van de stad Geraardsbergen staat nochtans te lezen: ‘We bouwen aan een sterk netwerk van water en natuur in het centrum en de deelgemeenten… Vergroening, geveltuintjes, groendaken, enz… dragen bij aan een gezondere omgeving en zullen de leef- en luchtkwaliteit van onze stad verhogen. Het stimuleren van ontharding en aanplanten van tuinen en voortuinen hebben een positieve invloed op de klimaateffecten.’ De stad Geraardsbergen wil investeren in vergroening en ontharding maar in de nieuwe plannen is daar weinig van te merken. Wil dat zeggen dat het gemeentebestuur niet meer in zijn eigen visie gelooft?

Ook Weerbaar Geraardsbergen plaatst een aantal kanttekeningen: ‘Of er daadwerkelijk iets van terecht zal komen in het straatbeeld is zeer de vraag, gelet op het palmares van dit stadsbestuur van de laatste 10 jaar: het Masterplan voor de stationsomgeving (2013): niets van in huis gekomen; de Visie hoger bouwen en verdichting (2019): niets van in huis gekomen; het nieuwe buurthuis van Schendelbeke: niets van in huis gekomen; de bouw van het kenniscentrum: na 6 jaar nog steeds niet afgewerkt; de herinrichting van Den Bleek: al 4 jaar in het slop.’

Positief is dat iedereen wel beseft dat de binnenstad van Geraardsbergen grondig moet worden aangepakt. Samen goed en gedurfd plannen is nu de boodschap.

Julien Borremans