Sinds de aangepaste dienstregeling van 12 december 2021 rijdt er geen rechtstreekse trein meer van Ninove naar Aalst. Als gevolg hiervan hebben burgemeester Tania De Jonge (Open Vld) en Anja Vanrobaeys (vooruit) dan ook de minister van Mobiliteit Georges Gilkinet hierover bevraagd.
De minister heeft begrip voor de bezorgdheden, maar een rechtstreekse verbinding Ninove-Aalst is niet meer mogelijk volgens de NMBS. Volgens de minister heeft de schrapping van de S6 trein tot Aalst 2 oorzaken.
“Ten eerste kruist de S6 trein het treinverkeer op de lijn 50 (Gent-Brussel) op een manier dat dit een negatief effect heeft op de robuustheid van het treinverkeer. De andere oorzaak zijn de infrastructuurwerken in Denderleeuw en de verhoging van het aanbod op de as Zottegem-Brussel. Aanpassingen aan de uurregeling van de treinen om de overstap makkelijker te maken lukt niet door de beperkte capaciteit in de Brusselse noord-zuidverbinding. Hier zijn 3 uitzonderingen op, de s6 trein om 20u54 zal 5 minuten wachten, die om 21u54 zal 11minuten wachten en de laatste trein om 22u56 zal maximaal 21 minuten wachten.
Ter compensatie van het afgeschafte traject werden er 2 extra P-treinen in de avondspits ingelegd vanuit Aalst naar Ninove en één in de ochtendspits. In het weekend en op feestdagen is er wel een rechtstreekse trein.” Aldus minister Gilkinet.
“Echter zijn deze oplossingen niet voldoende. Er zijn veel mensen uit Ninove die werken of naar school gaan in Aalst. Een goede treinverbinding is dan ook cruciaal. Wij zullen blijven pleiten voor een rechtstreekse treinverbinding tussen Ninove en Aalst. Ook een snellere verbinding naar Brussel is een noodzaak.” Zo stelt Tania De Jonge”.
Over de vraag van Tania De Jonge om lokale besturen meer inspraak te geven was de minister Georges Gilkinet wel positief. Hij vindt het zeer belangrijk voor communicatie te hebben met lokale besturen voor de wijziging van de dienstregeling. Dit zal dan ook in de toekomst verbeterd worden.