Na 20 jaar gaat men voor een veiliger kruispunt op de N8 in Brakel

Reeds jarenlang vraagt de Brakelse N-VA bij monde van raadslid Jan Haegeman een oplossing voor het gevaarlijke kruispunt van de Jagerstraat-Kleiberg met de Meerbeekstraat-Haeyershoek, nabij het vroegere café Jagershoekje in Brakel. Op de jongste gemeenteraad kon de schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Sabine Hoeckman eindelijk een doorbraak melden met het Vlaams Gewest, die bevoegd is voor de weg.  

 De N8 vormt een drukke verbinding vanuit Brakel richting Oudenaarde en Gent enerzijds en richting Ninove en Brussel anderzijds. Ter hoogte van het vroegere café Jagershoekje stelt zich al jaren een probleem voor kruisend verkeer en vooral ook overstekende voetgangers en fietsers. Er zijn geen verkeerslichten, geen fietspaden, geen voetpaden, geen zebrapaden.

 

Gemeenteraadslid Jan Haegeman (N-VA): “Sinds de huidige meerderheid de rijrichting in de Wielendaalstraat omdraaide, moet een groot deel van het verkeer in Brakel langs de Meerbeekstraat om via de N8 naar de andere kant van de gemeente te geraken. Dat heeft de druk op het kruispunt aan de ‘Jager’ nog een stuk groter gemaakt dan het vroeger al was. De omleiding langs de Haeyershoek naar aanleiding van de werken aan de Ronsesestraat heeft de situatie er natuurlijk ook niet op verbeterd. Dat maakt het allemaal zeer moeilijk om vanuit één van de zijstraten veilig de N8 op te rijden, met soms lange files en overlast voor de buurt tot gevolg. De situatie is echter nog het gevaarlijkste voor de fietsers en voetgangers die daar nergens veilig kunnen oversteken. En dat terwijl er bij het kruispunt aan weerszijden een bushalte is.”

De N-VA vraagt al enkele jaren om de situatie aan het kruispunt verkeersveiliger te maken, maar kreeg steevast nul op het rekest vanuit het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams Gewest.

 Jan Haegeman: “Het klopt dat wij de voorbije jaren de situatie meermaals onder de aandacht hebben gebracht in de gemeenteraad. Het schepencollege heeft die bezorgdheid ook steevast meegenomen maar stuitte telkens op het njet van het Vlaams Gewest, dat bevoegd is voor de N8. In al haar wereldvreemdheid oordeelt het Agentschap Wegen en Verkeer – aldus althans het schepencollege – dat de continue doorstroming van het autoverkeer op de Kleiberg en Jagerstraat niet onderbroken mag worden door pakweg een zebrapad. Dat de talloze zachte weggebruikers lijf en leden moeten riskeren om bijvoorbeeld veilig naar de Brakelse scholen te geraken, werd nooit in ogenschouw genomen.”

 Nu ook het nieuwe zwembad in onmiddellijke buurt binnenkort geopend wordt, dreigt het kruispunt nog steviger belast te worden, óók met bijkomend fiets- en wandelverkeer. Gelukkig kon schepen Hoeckman inmiddels wel goed nieuws brengen op de voorbije gemeenteraad.

 Jan Haegeman: “Op de voorbije gemeenteraad stelde ik inderdaad nog maar eens de vraag naar een oplossing voor de problematiek. Ietwat verrassend wist de schepen te melden dat er een akkoord werd bereikt met AWV om een verkeersplateau te voorzien ter hoogte van het kruispunt. Het gemeentebestuur zal vervolgens zelf instaan voor de aanleg van een voetpad tot aan de sporthal en het zwembad. Het is misschien niet de meest ideale oplossing, maar het is absoluut een belangrijke stap vooruit. Ik apprecieer dan ook bijzonder dat het schepencollege onze vraag steeds heeft ondersteund.” 

 Een timing kon voorlopig nog niet worden vooropgesteld. Ongetwijfeld wordt het verhaal dus nog verder vervolgd.

Gaat de doorstroming verbeteren? -Enkele bedenkingen!

Als we de plannen bekijken met daarbij de aanleg van een platform stellen wij ons wel de vraag of de doorstroming van het verkeer hier beter van gaat worden? Dat er hierbij een zone 30 gaat ingevoerd worden tussen het kruispunt met de Meerbeekstraat en de ingang van het zwembad lezen we nergens. We vragen ons eigenlijk af hoeveel mensen hier van de bus stappen. Als we de ongevallen over 30 jaar bekijken zijn  die er gelukkig nauwelijks. Mensen die naar het toekomstige zwembad  met een schoolbus komen of met persoonlijk vervoer gaan wel de parking oprijden aan de sporthal denken we. Het platform zal ongetwijfeld het zwaar vervoer trager doen rijden en de vraag is dan of de files uit de Meerbeekstraat er niet langer gaan bij worden!

Meer dan twintig jaar geleden bij de opening van de sporthal werd er ook al de vraag gesteld om de weg – Herreweg- Jagerstraat- Kleiberg veiliger te maken. Het is dan toch een kleine positieve noot dat er nu iets verandert op het traject. Wat gaat alles traag?

Schoolomgeving aan ’t Kasteelke (St.-Maria-Oudenhove) lijkt ons veel gevaarlijker

Op een andere gewestweg  N462 met aanpalende straten   waar volle schoolbussen met leerlingen stoppen op de Meierij- Kasteeldreef is de school al jaren vragende partij om de schoolomgeving veiliger te maken. Jaren terug creëerde de school zelf een pad naast de rijweg op hun grond om het iets wat veiliger  te maken.  De veiligheid laat hier te wensen over. In welk jaar komt er hier beterschap? Leerlingen die in de graskant moeten afstappen lijkt ons eerder uit een ander tijdperk maar is nog dagdagelijkse realiteit.