Patrick Pieteraerents: ‘Wonen in de Gaffelstraat is als voetganger met jouw leven spelen.’

Geraardsbergen. Patrick Pieteraerents is zestig jaar en woont al 37 jaar in de Gaffelstraat. Hij ziet de verkeersagressie steeds meer toenemen. ‘Wonen in de Gaffelstraat is als voetganger met jouw leven spelen.’ Auto’s rijden over het voetpad en bij werken staan lichte vrachtwagens uren op het voetpad. ‘Ik vraag al jaren om maatregelen te nemen om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te waarborgen, maar ik stoot op een muur van onverschilligheid’, geeft Patrick Pieteraerents mee. Fernand Van Trimpont – schepen van Stadsontwikkeling en Mobiliteit – laat weten dat de Gaffelstraat deel uitmaakt van het vernieuwingsconcept van het centrum.

De fietssuggestiestrook in de Gaffelstraat

Patrick Pieteraerents woont al 37 jaar in de Gaffelstraat. Hij ergert zich niet alleen aan de toenemende verkeersagressie van automobilisten die ‘iedere vorm van hoffelijkheid hebben verloren’, maar ook ‘aan de onverschilligheid om maatregelen te nemen om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te garanderen’.

Verkeersagressie
Volgens Patrick Pieteraerents wordt slechts een deel van de Gaffelstraat tot de schoolomgeving gerekend. ‘Dat is toch wel heel bizar want de ganse Gaffelstraat wordt door de schoolomgeving gebruikt. Dan moeten we nog horen dat er geen budget is om van de ganse Gaffelstraat een schoolomgeving te maken. Momenteel ligt er een fietssuggestiestrook, wat levensgevaarlijk is. Er staan vrijwel permanent wagens op geparkeerd. Waarom maakt men van de Gaffelstraat geen fietsstraat zoals in het centrum van de stad. De schoolgaande jeugd wordt momenteel afgeraden om met de fiets naar school te gaan.’

Volgens de inwoner van de Gaffelstraat neemt de verkeersagressie hand over hand toe. ‘Automobilisten hebben niet meer het geduld om even te wachten en rijden dan maar over het voetpad. Vorige week werd mijn stadstuin nog maar eens aan flarden gereden. Wonen in de Gaffelstraat is als voetganger met je leven spelen.’

‘Er is een ernstig gebrek aan parkeerplaatsen. Chauffeurs parkeren hun wagen dan maar op het voetpad of op het zebrapad. Een paar weken geleden kon mijn vrouw het huis niet meer uit omdat er een vrachtwagen voor de deur stond geparkeerd. Toen ze een opmerking maakte, kreeg ze een uiterst onbeleefd antwoord van de chauffeur.’

‘Het moet maar eens gedaan zijn met koning auto. Denk aan de mensen die er wonen’, roept Patrick Pieteraerents het stadsbestuur op. De inwoner van de Gaffelstraat pleit voor zerotolerantie. Daarnaast vraagt hij om paaltjes op de voetpaden te zetten. ‘Zo kunnen wagens niet meer op het voetpad rijden of parkeren.’ Hij pleit ook voor meer groen in de stad. ‘Wonen in de stad is durven parkeerplaatsen op te offeren voor meer groen. Er moet ook veel meer gebruik worden gemaakt van waterdoorlatende materialen.’ Patrick Pieteraerents roept het stadsbestuur op tot meer politieke moed.

Fernand Van Trimpont reageert:
‘Begin deze maand presenteerden we de toekomstplannen voor de ontwikkeling van het Geraardsbergse stadscentrum. Tijdens de 2 infomomenten boden infopanelen een eerste zicht op de verschillende concepten. Er waren een 80-tal inwoners van Geraardsbergen en een 45-tal handelaars aanwezig om hun voorkeuren en aandachtspunten aan te geven. Op dit ogenblik wordt al deze informatie verwerkt en gaan we hier verder mee aan de slag.

De omgeving waar dhr. Pieteraerents woont is één van de 7 vernieuwingsconcepten voor het stadscentrum die besproken werden. Met deze manier van werken vullen we de stadsvisie samen met onze handelaars en burgers in en bouwen zij heel concreet mee aan het Geraardsbergen van morgen.’

Julien Borremans