“Zottegem doet weinig voor veiligheid van fietsers”

Vooruit roept op voor meer “ambitie” in Zottegem als het gaat om fietsinfrastructuur. De oppositiepartij verwijst hierbij naar het bedrag dat Zottegem krijgt van het zogenaamde Kopenhagenfonds.

“16,48 euro per inwoner, dat krijgt Zottegem aan Vlaamse subsidies uit het Kopenhagenfonds voor de aanleg van fietsinfrastructuur in onze stad. Daarmee toont de stad weinig ambitie,” laten Vooruit-gemeenteraadsleden Kurt De Loor en Louie Van Rijsselberge weten. “Voor elke twee euro die steden en gemeenten investeren in de aanleg of verbetering van fietspaden, legt Vlaanderen één euro bij. Een mooie stimulans voor gemeenten die willen investeren in veilige fietspaden. Maar de ambities mochten in Zottegem wel hoger liggen. De stad krijgt slechts 16,48 euro per inwoners. Veel minder dan andere gemeenten in de buurt. Amper 16,48 euro per inwoner, dat is veel minder dan wat de omliggende gemeenten krijgen. Zo kunnen o.a. Herzele, Sint-Lievens Houtem, Oosterzele, Lierde, Geraardsbergen, Ninove en Horebeke rekenen op 67,88 euro per inwoner.  De Oost-Vlaamse gemeente Wichelen krijgt zelfs 201,5 euro per inwoner extra om te investeren in fietsinfrastructuur. Een gemiste kans voor onze stad. Niettegenstaande de Ronde van Vlaanderen dit jaar niet passeert in Zottegem wil onze stad zich profileren als wielerstad, hoog tijd dat er ook prioriteit gemaakt wordt voor goede fietspaden voor de gewone fietser. Vandaag lijkt het niettegenstaande de profileringsdrang als wielerstad, weinig aandacht te gaan naar de veiligheid van de gewone fietser.”

Reactie schepen van Mobiliteit Cynthia Van de Steen. “Gebruik maken van subsidies houdt in dat er richtlijnen dienen gevolgd te worden. Op ons lokaal wegennet is dit niet altijd mogelijk, bv de meeste wegbreedtes volstaan niet om zonder een totaalaanpak deze richtlijnen na te leven. Stad Zottegem heeft binnen het Kopenhagenplan een trekkingsrecht van ruim 600K. Deze subsidie kan enkel aangewend worden voor fietsinfrastructuur. Bij de herinrichting van een weg zijn de overige kosten zelf te financieren. We spreken dan over investeringswerken die in honderdduizenden lopen.”