Nederboelare. Zondag 26 maart 2023 organiseerde het Kamerkoor Pro Musica de Johannes Passie van J.S. Bach, voor een uitverkochte Sint Machariuskerk in Geraardsbergen. Dit concert van Pro Musica stond onder algemene leiding van Thomas Van Haeperen en zijn Fugato ensemble met als solisten Robert Luts, Bruno De Jonghe, Evelyne Bohen, Miyaghi Osada, Bernard De Coninck en Johan De Jonghe.
De integrale opbrengst van dit benefietconcert werd geschonken aan KIK – Kids in Kindia. Dankzij de massale belangstelling voor het concert, kon Pro Musica – hier vertegenwoordigd door de dirigent Bruno De Jonghe en voorzitter Katrien Nachtergaele – een gewaardeerd paasgeschenk o.v.v. een cheque van 1300 euro aan Martien Frish, voorzitter van KIK, overhandigen.
De uitvoerders van het concert ontvingen nà de uitvoering een staande ovatie, dik verdiend, zo bevestigt een Nederlands aanwezig componist en dirigent Paul Van Gulick in zijn recensie:
“Zondag 26 maart 2023 woonde ik een (vroege) uitvoering bij van de St. Johannes Passion van J.S.Bach door het Kamerkoor Pro Musica, begeleid door het Fugato ensemble onder leiding van Thomas van Haeperen. De solisten waren voor mij oude bekenden, die mij ook bij dit concert konden bekoren. Het was mijn 2 uur durende reis uit Nederland dubbel en dwars waard en met mij kon een uitverkochte kerk volop genieten van dit meesterwerk van Bach.
Voorafgaand aan het concert werd een presentatie geprojecteerd met een dramatisch uitgebeelde Kruisweg en werden de sponsors vermeld die dit concert mogelijk hebben gemaakt. In het inleidend woordje werd in het kort aandacht besteed aan het goede doel en het uit te voeren werk. Goed voorbereid en ingeleid kon het concert van start gaan; de toehoorders waren aandachtig.
Het koor zette energiek en trefzeker in met het majestueuze ‘Herr, unser Herrscher”. De toon was gezet en ook het orkest kwam op stoom tijdens dit eerste koor. De eerste klap is een daalder waard, zeggen we in Nederland en dat was hier zeker van toepassing; vanaf het eerste moment werd de aandacht van het publiek als het ware opgezogen. Dirigent Thomas van Haeperen stelde zich duidelijk dienstbaar op en stond met zijn bescheiden maar overtuigende dirigeerslag garant voor een mooie spanningsboog gedurende de middag. De Evangelist, Robert Luts, is een zanger met veel ervaring en hij gaf een emotioneel geladen interpretatie van de ‘verteller’. Soms ingetogen, dan weer Barok expressief… de tekstuitdrukking stond centraal en zo hoort het. In de interpretatie van Bruno De Jonge klonk Jezus gewichtig en gedragen. Miyaghi Osada werd in het programmaboekje aangekondigd als een mezzo-sopraan met een bijzonder timbre. Daarmee was geen woord teveel gezegd. De vertolking van haar aandeel ging haar goed af en vooral de aria ‘Es ist vollbracht’ maakte indruk. De sopraan Evelyne Bohen schitterde weer door haar parelende stemgeluid. Op sympathieke en innemende wijze zong zij haar aria’s; als immer spatzuiver en geheel in stijl van de bedoelingen van Bach. De Pilatuspartij werd gezongen door Bernard De Coninck. Zijn welluidende stem was uitermate geschikt voor deze rol. Ik zag meteen een gewichtig bestuurder voor me die zijn handen in onschuld wilde wassen.
Het orkest begeleidde mooi en ook de vioolsolisten speelden de sterren uit de hemel. Mij vielen ook de fluitisten op met hun goed afgesproken frasering en articulatie. De continuo was in handen van organist Antoine Tronquo en celliste/gambiste Barbara Hünninger. Het orgel was geen kistorgel, maar een elektronisch orgel met een kleine Roland luidspreker. Ik hield vooraf mijn hart vast, maar het geluid bleek zeer acceptabel. Het continuo-duo kweet zich uitstekend van hun taak en er was sprake van een goed samenspel met de Evangelist Robert Luts.
Zoals gezegd vond ik de uitvoering van dit meesterwerk geweldig en vloog de tijd voorbij. De ongemakkelijke stoeltjes maakten het bijwonen van dit concert ook een soort oefening van berouw. Ik was dan ook blij dat ik kon gaan staan om de uitvoerenden de welverdiende waardering te geven; het was een mooi concert dat naar meer smaakt. Terecht werden Evelyne, Bruno en organisator Katrien Nachtergaele apart in het zonnetje gezet. De nazit in de naast de kerk gelegen zaal was een mooie afsluiting van een geslaagde middag.”