’t Moleken herleeft dankzij Barbara, Karla en Kevin. Een gesprek

Tot grote tevredenheid van veel Zottegemnaars heeft ’t Moleken een nieuw leven gekregen. Met dank aan Barbara Maes, Karla Stautemas en Kevin Hallaert. Een gesprek.

Stel je even voor ?

“Barbara Maes en Karla Stautemas zijn 2 enthousiaste vrouwen, met een artistieke achtergrond. We delen onze liefde voor lokale, handgemaakte mooie dingen. We willen ons steentje bij dragen in de circulaire economie en willen graag creatieve zielen ondersteunen. We houden beiden van het buitenleven, en zoeken de schoonheid in eenvoudige dingen. Naast onze dagelijkse job, houden we wel van een uitdaging en het oprichten van de vzw was dan ook een avontuur dat we met beide handen gegrepen hebben. Alhoewel wij beiden de gezichten van de winkel zijn, zijn we eigenlijk met drie. Kevin Hallaert – ook al met een artistieke achtergrond – is de 3de pijler die meestal achter de schermen werkt en vaak de contacten verzorgt met de verschillende partners.”

Hoe hebben we elkaar leren kennen?

“Barbara was de allereerste klant tijdens de 1ste uitverkoop van ’t Moleken na het overlijden van Daniël Stautemas – nonkel van Karla. Barbara bood onmiddellijk aan om bij te springen en te helpen met de verkoop, gezien de gigantische wachtrij die er die eerste dag stond. Tussen het verkopen door voelden we direct aan dat we dezelfde passie deelden en dat we beiden vonden dat het pand en de geest ervan niet verloren mocht gaan. We zijn helemaal verschillend en toch delen we veel. Passie en drive zijn onze kernwoorden. We zijn contact blijven houden en hebben rustig de plannen laten rijpen.”

Hoe hebben jullie beslist om de sprong te wagen?

“Dat we samen iets wilden doen, was al heel snel duidelijk. Maar de juiste vorm vinden was niet zo evident. Bovendien had het pand ook een grondige make-over nodig. Het oprichten van een vzw gaf ons de optie om dit naast ons reguliere werk te doen. We voelden dat er heel veel creatief talent in en rond Zottegem was dat eigenlijk geen platform had om zich kenbaar te maken, behalve een occasionele webshop of een Facebook pagina. Hoe fijn zou het niet zijn om al deze mensen te kunnen verenigen en onder 1 dak samen te brengen, in alle diversiteit. De overtuiging dat de wereld nood heeft aan schoonheid en warmte, én de overtuiging dat we dit met ons project kunnen brengen, heeft ons de sprong laten nemen. Barbara is zelf mode ontwerpster en als rasechte Zottegemse kende ze ook heel wat mensen die op één of andere manier creatief bezig zijn. Karla is herboriste, massage- en aromatherapeut, dus we kunnen ons beiden helemaal uitleven in het geven van verschillende workshops. Een zoektochtje op het internet vulde ons assortiment aan, en zo begon de invulling van de vzw met de workshops en de winkel zachtjes aan vorm te krijgen, waarbij we het welzijn van de gehele uiterlijke en innerlijke mens willen verhogen. Kevin geeft dan weer Rots & Water trainingen en verzorgt met zijn weerbaarheidstraining ook het mentale welzijn van de mensen. Het zou een te grote zonde zijn om zo een prachtig pand en een bijna 100-jaar oude traditie verloren te laten gaan. Het verderzetten van de winkel in zijn oorspronkelijke invulling, was echter niet echt waar ik van droomde. Maar het creatief invulling en het geheel een maatschappelijke en sociaal relevante rol geven, was iets wat me wel heel erg aansprak. Ik ben dan ook dankbaar en blij dat we het verleden, heden en toekomst op een mooie manier in de vzw kunnen verenigen. Als kind stond ik al achter de toonbank om in de winkel – toen nog van mijn grootmoeder – knopen te sorteren en te verkopen. Dat ik er nu terug kan staan met onze eigen invulling, maakt de cirkel rond.”

Kan je jullie aanpak omschrijven? Net dat tikkeltje meer dan naaibenodigdheden verkopen?

“Onze aanpak is heel eenvoudig: iedereen die creatief aan het werk is, is welkom bij ons, ofwel om de producten aan te bieden ofwel om workshops te volgen. De te verkopen producten kunnen gaan van een 1-malige occasionele verkoop, tot een vaste waarde in de winkel. Vandaag bestaat het aanbod onder meer uit mode, kunst, keramiek, juwelen, handtassen en lederwaren, prentkaarten, haarspelden, verzorgingsproducten, kaarsen, zeep,…. Ook de innerlijke mens wordt niet vergeten door een aanbod lokale bieren, wijnen, siropen, granola en zo verder. Allemaal lokaal gemaakt. Daarnaast bieden we ook heel verschillende workshops aan, zo is er bijvoorbeeld een workshop om een strandtas te naaien, een workshop handmassage, kombucha maken, verzorgingsproducten maken, weerbaarheidstraining, aromatherapie, basiscursus naaien, ecologische schoonmaakproducten maken, upcycling enz… De naaibenodigdheden die nog aanwezig zijn in de winkel, zijn uiteraard een aanvulling op de workshops en een directe link met het verleden.”

Meer info?

Facebookpagina ’t Moleken