Onveilige schoolroutes langs N42: Groen vraagt tijdelijke maatregelen.

Vlaams fractieleider voor Groen, Mieke Schauvliege fietst doorheen Oost-Vlaanderen om te voelen wat er leeft bij de bevolking. ‘Ik wil inspiratie opdoen en verschillende Oost-Vlaamse dossiers meenemen naar het Vlaams parlement’, legt ze uit. Vandaag houdt ze halt in Oosterzele waar ze met de leden van Groen actie voert aan het kruispunt Gijzenzelestraat/N42. “Het schooljaar staat voor de deur, Groen vraagt maatregelen om het kruispunt veilig te maken voor fietsers.”

De plannen voor de ombouw van N42 slepen al jaren aan. In juni vernietigde de Raad van State de ruimtelijke plannen voor de derde keer omdat de studie niet de volledige N42 van Wetteren tot Geraardsbergen onderzocht. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) moet dus haar plannen aanpassen. Maar de gevaarlijke oversteeksituatie op het kruispunt Gijzenzelestraat/N42 blijft bestaan.

“Het gevaarlijke kruispunt ligt pal in de schoolroute naar Sint-Denijs-Westrem, Gent en het station Gontrode. Voor heel wat fietsers is de oversteek via dit kruispunt de kortste weg,” zegt Groen voorzitter Steven Verstuyft uit Oosterzele.

“Met de start van het nieuwe schooljaar zijn nu oplossingen nodig, in afwachting van wat men op termijn van plan is met de N42”, zegt Mieke Schauvliege. Ze doet zelf enkele voorstellen: “Op korte termijn kan men een veilige oversteek creëren met een lichtengeregeld kruispunt en door de snelheid te verlagen.”

Schauvliege: “Een fietsbrug kan ook een veilige oplossing bieden. Veiligheidsmaatregelen moeten niet alleen gebeuren omwille van een nieuwe N42, maar omdat er nù een urgente noodzaak is naar veiligheid voor scholieren en pendelaars die zich naar het station van Gontrode begeven.”

“Ook moet bevoegd minister Lydia Peeters werk maken van een masterplan waarin alle vervoervormen in evenwicht gebracht worden,” weet Schauvliege. “Investeren in meer baanvakken zal de files op termijn enkel doen toe nemen en de onveiligheid vergroten. Ons wegennetwerk zit vol, enkel een stukje N42 verdubbelen lost dat probleem niet op.”

Verstuyft vult aan: “Wat wel soelaas kan bieden, is prioriteit geven aan investeringen in andere vervoersvormen dan de wagen. Dat beamen ook verkeersdeskundigen. Maak werk van verkeersveilig fietsen, met fietstunnels en fietsersbruggen waar dit nodig is. Zorg voor een comfortabel openbaar vervoer, met mobipunten waar je je fiets kan stallen of een deelwagen kan nemen. Zo neem je structureel de druk weg op het wegennetwerk.”