Geraardsbergen. Voortaan staan alle onderwijsprofessionals – ook de leerlingenbegeleiders – op de klasvloer en in de brede zorg voor alle leerlingen. ‘Binnen de uren ‘vrije ruimte’ focust onze school op het correct oriënteren en informeren over de toekomstmogelijkheden voor leerlingen die willen verder studeren of voor de arbeidsmarkt kiezen’, licht het directieteam Sonny Van den Stockt en Isabelle Janssens toe.
‘Binnen deze vrije ruimte zetten we volop in op het domein onderwijsloopbaanbegeleiding en nemen we de studenten van 5 Doorstroom en Dubbele finaliteit wekelijks op sleeptouw in een zoektocht naar het maken van de juiste studiekeuze. Daarnaast zullen we ook sprongetjes naar de andere domeinen binnen leerlingbegeleiding maken, namelijk leren en studeren, psychosociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg’, klinkt het.
‘Via onder meer de Colombustest, een exploratietool om het (studie)keuzeproces van jongeren te versterken, gaan wij onze leerlingen begeleiden binnen de domeinen ‘Wie ben ik?’, ‘Wat wil ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Hoe kies ik’? Het ontdekken van eigen interesses, talenten en competenties is niet altijd eenvoudig. De focus ligt op het maken van een verantwoorde studie- of beroepskeuze na het laatste jaar van het secundair onderwijs en niet zozeer op wat de keuze zal zijn’, gaat het veder.
De school besteedt veel aandacht aan het welbevinden van al haar leerlingen in combinatie met een stevig leerklimaat, in het bijzonder met aandacht voor een intensief begeleidingstraject binnen hun onderwijsloopbaan.
‘We zetten dit schooljaar een leerlijn uit rond onderwijsloopbaanbegeleiding en doen dit samen met onze middenschool GO! Geraardsbergen, aangezien leerlingen zo vroeg mogelijk de brede waaier aan mogelijkheden alsook hun talenten dienen te ontdekken. In de derde graad zitten sommige leerlingen in de knoei door bepaalde studiekeuzes wat betreft hun toekomstmogelijkheden. Onderwijsloopbaanbegeleiding is een proces dat veel aandacht verdient. We blijven dus sterk inzetten om onze (toekomstige) tweedejaars te laten proeven van de studierichtingen en specifieke inhouden van de tweede graad en informeren onze (toekomstige) ouders zo goed mogelijk’, vult directeur mevr. Isabelle Janssens nog aan.