Lede: “We wisten: hier gebeurt iets bijzonders.”

Muziek en beeld slopen de drempels van taalontwikkeling

Kinderen lezen niet alleen minder dan vroeger, een behoorlijk aantal kleintjes hinkt bij de instap in de kleuterklas of lagere school ook achterop op vlak van taalverwerving. Op school is er, tussen alle sommen en spellingsoefeningen door, vaak weinig tijd om daar gericht aan te werken, laat staan voor vrije creativiteit. Daarom kan de kunstacademie echt het verschil maken, óók voor taalverwerving.

Wetenschappelijk onderzoek heeft immers aangetoond dat als de verbeelding van kinderen wordt gestimuleerd, ook hun taalverwerving erop vooruit gaat. Aandacht voor (prenten)boeken, toneel, beweging, ritme en melodie zijn niet alleen een fijne vorm van artistieke ontdekking maar leggen tegelijk een basis voor taalgevoel en taalontwikkeling. Kinderen leren zich uitdrukken op verschillende manieren, en wat eerst nog niet met woorden kan, lukt wel al op een andere manier.

Een echte piraat

Daarvan was Woord-docente Isabelle Ringoet vorig schooljaar getuige in de 2e kleuterklas van kleuterschool Morgenster in Lede. In het kader van het KunstKeur-project is zij op vaste tijdstippen aanwezig in de klas om er met de leerlingen te werken met muzikale en artistieke vormen. “De week daarvoor hebben we gewerkt rond het prentenboek Woeste Willem”, vertelt Isabelle. “We hadden de figuur van die piraat tot leven gewekt met beweging en dramatische vormen. Deze week was er een kindje jarig, en dat zat met een kroon op zijn stoel in de kring. Een klasgenootje met een andere thuistaal, die nog maar heel weinig Nederlands kende, ging plots in het midden van de kring zitten, keek de jarige aan en begon te praten in een mix van zijn eigen taal en Nederlands. Ik herkende het verhaal van Woeste Willem van de week daarvoor. Hij vertelde het echt alsof de jarige jongen zélf Woeste Willem was, met de bewegingen die we hadden geleerd erop en eraan. De juf en ik keken toe met open mond. Er ontstond echt iets heel bijzonders tussen die twee kinderen. De jarige kleuter ging zijn vriendje ook nadoen, hij werd een ‘echte’ piraat. Even zaten ze samen helemaal in hun eigen wereld.”

 

Taalbad

“Precies omdat wij de kracht van verbeelding en expressie kennen, en omdat we weten hoe belangrijk die zijn voor de ontwikkeling van kinderen, zet de kunstacademie Lede – Erpe-Mere en Wichelen de deuren wagenwijd open voor jonge kinderen”, zegt directeur Kristien Van Damme.

“Kleintjes zijn al welkom vanaf 6 jaar voor initiatielessen Muziek en Woord. Daar leren ze niet alleen de eerste muzikale en podiumtechnieken, ze komen er op een speelse manier ook in contact met hun lichaam, hun verbeelding én hun taalvermogen.” Ook aan kinderen die zin hebben om te tekenen, te schilderen en te boetseren is gedacht. De kunstacademie biedt Beeld Initiatie vanaf 6 jaar aan in zowel Lede als Erpe-Mere. Kinderen die echt nog worstelen met Nederlands kunnen hier zonder probleem aan deelnemen. Veel in de beeldlessen werkt met immers met voordoen en uitproberen. “Doordat ze hun verbeelding en hun eigen ideeën kunnen verkennen bij het knutselen, leren kinderen los van taal vertellen wat ze vinden”, weet Van Damme. “Ze krijgen als het ware een uitlaatklep zonder woorden. Tegelijk is het een speels taalbad onder leeftijdgenootjes, in een creatieve setting. Ik wens het echt elk kind toe.”

Contact en info:

Directeur Kunstacademie Lede – Erpe-Mere en Wichelen Kristien Van Damme – kristien.vandamme@academielede.be – +32 499 14 58 73