Afbakening klein stedelijk gebied: ‘Mobiliteitsstudie is nodig, want Dagmoedstraat kreunt nu al onder het doorgaand verkeer.’

Schendelbeke. De Provincie Oost-Vlaanderen werkt samen met de stad Geraardsbergen aan de afbakening van het kleinstedelijk gebied Geraardsbergen. Waar eindigt de stad en waar begint de open ruimte? Hoe combineren we wonen, werken en ontspannen? Hoe organiseren we de mobiliteit? Woensdag 11 oktober organiseerde de provincie Oost-Vlaanderen een infomoment over de verwevingszone in Schendelbeke, de zone die de overgang tussen het bedrijventerrein en het dorp Schendelbeke vormt. Grote olifant in de vergadering was de kazerne.

Uit onderzoek heeft de provincie Oost-Vlaanderen kunnen vaststellen dat de mensen hier al lang en gelukkig samenleven. Toch moet er een evenwicht gevonden worden tussen bedrijvigheid en het landelijk karakter van Schendelbeke. De verwevingszone – de overgang van het bedrijventerrein naar het dorp – maakt deel uit van de afbakening van het klein stedelijk gebied Geraardsbergen. ‘We willen dat de binnenruimte zo optimaal wordt gebruikt, maar dat de buitenruimte zo goed mogelijk wordt beschermd tegen de stedelijke functies, de urbanisatie. Om te weten waar het stedelijk gebied eindigt en het buitengebied begint trekken we een lijn’, klinkt het.

Mobiliteitsstudie
De informatieavond maakt deel uit van een langgerekte procedure met een cascade aan tussenstappen. Dit voorontwerp wordt door de provincieraad vastgesteld, waarna er opnieuw een openbaar onderzoek over de totaliteit van het plan moet gebeuren. Tot slot wordt het RUP door de provincie definitief vastgesteld. Daarna volgt er nog een periode waarbij de Vlaamse overheid kan schorsen of vernietigen. Tot slot is er nog de mogelijkheid om een beroep in te dienen bij de Raad van State. Een voorlopig plan wordt in het voorjaar van 2025 verwacht. Het definitief plan valt maar pas tegen eind 2025 verwacht. Dat het zo lang duurt heeft te maken met de verkiezingen van volgend jaar.

De provincie Oost-Vlaanderen is op zoek naar 30 hectare regionale bedrijventerreinen. Dit wordt een bijzonder moeilijke klus: ‘Dit lukt ons langs geen kanten. Ik denk dat we blij mogen zijn als we niet meer bedrijventerreinen gaan verliezen dan dat we erbij gaan krijgen.  Wat we hier aanbieden, is een beperkt aandeel van wat we eigenlijk moeten realiseren. Er is wel een belangrijke vraag naar meer bedrijvigheid van de Vlaamse overheid.’

Het wordt geen sinecure om wonen, ontspannen, werken, mobiliteit en andere activiteiten te combineren. De vele aanwezigen drukten hun bezorgdheid uit of suggereerden tal van voorstellen. Om het verkeer in de Dagmoedstraat in goede banen te leiden, is zeker en vast een mobiliteitsstudie nodig. Of de knipfunctie er komt, waarbij er geen verkeer meer mogelijk is naar het bedrijventerrein, vormt onderdeel van deze studie. De Dagmoedstraat kreunt nu al onder het vele verkeer richting het containerpark en het bedrijventerrein, maar onder de bouwwoede. Er is intussen heel wat nieuwbouw in de Dagmoedstraat, waardoor de parkeerplaatsen er schaars worden.

Kazerne
Op het einde van de vergadering kwam ook de kazerne ter sprake. De kazerne is niet opgenomen in de afbakening kleinstedelijk gebied Geraardsbergen omdat het Ministerie van Landsverdediging niets van zich laat horen. ‘We wachten reeds van januari 2022 op een antwoord op onze verschillende vragen of de kazerne er komt, maar tot nu toe kregen we geen antwoord’, zei een medewerker van de provincie Oost-Vlaanderen. Wordt zeker vervolgd.

Zie ook: https://oost-vlaanderen.be/wonen-en-leven/ruimtelijke-planning/projecten/prup—afbakening-kleinstedelijk-gebied-geraardsbergen.html

Julien Borremans