Groen-Gemeenteraadslid Jordy De Dobbeleer interpelleerde afgelopen maandag de schepen van mobiliteit Wouter Vande Winkel over de NMBS. Hij vroeg zich af hoe het stond met de vraag voor een betere dienstregeling, het leegstaande Ninoofse stationsgebouw en de afgevoerde vernieuwing van het stationsplein.
Vorig jaar vroeg de gemeenteraad unaniem om een betere dienstverlening met o.a. verbindingen om het half uur naar Denderleeuw en Geraardsbergen buiten de spits. De gemeenteraad vroeg ook om een invulling voor het Ninoofse stationsgebouw na de sluiting van de loketten.
Schepen van mobiliteit Wouter Vande Winkel (Groen) kwam met enkele positieve vooruitzichten. De NMBS voorziet vanaf 2025 een verbinding om het half uur naar Denderleeuw en Geraardsbergen. Ook voor de heraanleg van het stationsplein kwam Vande Winkel over de brug. Voor de heraanleg zonder grote infrastructuurwerken, de versie “light”, is een obstakel verdwenen en worden de besprekingen herstart.
Over de staat van het Ninoofse stationsgebouw was De Dobbeleer scherp. “De herinvulling met een sociale organisatie is op het laatste nippertje afgesprongen en het gebouw staat nu al jaren leeg. Een schandplek voor de zesde grootste stad van Oost-Vlaanderen en een bewijs dat er vooral op de grote lijnen van de NMBS wordt geïnvesteerd, ondanks de vele extra middelen voor de NMBS door de federale regering.”
Vande Winkel gaf aan dat de tijd van dialoog voorbij is: “We hebben voldoende geprobeerd om in overleg tot oplossingen te komen, maar door de plaatsing van het station op de leegstandslijst, met boetes, komt het stationsdossier alvast in een stroomversnelling. De NMBS wil spoedig een deel van het station slopen. Voor de stad kan hier enkel sprake van zijn wanneer er ook zicht is op een nieuwe invulling. Slopen om dan niets met de hele zone te doen, kan niet de bedoeling zijn. We willen ze onder druk zetten om binnen de 5-7 jaar met een nieuw station op de proppen te komen. De stad blokkeert ook de plannen voor de parking zodat ze niet betalend kan worden.”