Er is de voorbije dagen al heel wat geschreven over de afschaffing van een trein richting Oudenaarde waar heel wat schoolkinderen op zitten die secundair onderwijs volgen in Oudenaarde.
Johan De Bleecker ( gemeenteraadslid Open Vld ) : “
Nieuwe uurregeling cancelen en huidige uurregeling herbevestigen.
Sinds geruime tijd en jaren kunnen onze schoolgaande Zwalmse scholieren gebruik maken van de trein om zich naar Oudenaarde en Zottegem te verplaatsen, dit vanuit Munkzwalm of Sint Denijs Boekel, deze treinen zijn of waren op de schooluren afgestemd.
De trein van 7u48 die vanuit Zottegem vertrekt heeft twee tussenstops , Munkzwalm om 7:59 en Sint Denijs Boekel om 08.03 om vervolgens 6 minuten later aan te komen in het station te Oudenaarde om 8:09.
Vanaf 12 december verandert deze uurregeling , Zottegem Oudenaarde, de trein van 7:48 wordt afgeschaft en verplaatst naar 8:27 , deze trein stopt in Munkzwalm om 8:33 en te Sint Denijs Boekel om 8:36, komt in Oudenaarde aan om 8:41.
Deze nieuwe treinregeling brengt de schoolgaande jongeren in de problemen omdat ze door de nieuwe uurregeling te laat op school aankomen.
Een trein vroeger nemen brengt geen oplossing , deze vertrekt in Zottegem om 7:23; en komt in Oudenaarde aan om 7:44, maw komen de jongeren 1u aan voor het aanvangsuur van de lessen, dit is niet ok.
We gaan ervan uit dat het gemeentebestuur op de hoogte is van deze nieuwe uurregeling.
Open VLD Zwalm stelt voor dat het huidige bestuur actie onderneemt door met de NMBS samen te zitten en deze nieuwe uurregeling te cancelen om vervolgens het oude uur terug in het leven te roepen.”
Brief naar de NMBS uit Zwalm
Burgemeester Bruno Tuybens: “Inzake de NMBS –
Als burgemeester ben ik de afgelopen dagen meermaals gecontacteerd geweest door terecht bezorgde ouders van scholieren die ’s morgens sporen naar Oudenaarde.
We zijn niet bij de pakken blijven zitten en eind vorige week heb ik al nuttige contacten gehad over de situatie.
Om te kunnen begrijpen waarom deze P-trein werd gesupprimeerd, vragen we uitdrukkelijk naar de redenen waarom. Wellicht heeft het te maken met de kostprijs van het aanbod op vlak van rollend materiaal en personeel, maar dan moet gezegd dat er treinen zijn die minder aangewend worden dan deze van de ochtendtrein naar Oudenaarde.
Vandaag is ook een brief vertrokken naar de CEO van de NMBS, mevrouw Sophie Dutordoir, om ons ongenoegen te uiten. Onze gemeente heeft geen middelbare scholen, dus onze jongeren verplaatsen zich naar de naburige steden. De betreffende piekuurtrein wordt druk gebruikt, vermits die in Oudenaarde station toekomt om 8u09, wat de scholieren de nodige tijd geeft om de schoolgebouwen te bereiken. Als deze trein verdwijnt, is het enige alternatief de bestaande L-trein die een half uur eerder vertrekt (in Munkzwalm om 7u33) en aankomt, waardoor de scholieren bijna een uur voor het startuur van de lessen in Oudenaarde hun tijd moeten zien te doden.
Wat me tegen de borst stuit is dat de afschaffing van de piekuurtrein niet opgenomen was in de ‘road show’ Oost-Vlaanderen van begin mei dit jaar, waardoor het lokaal bestuur op generlei wijze op de hoogte is gebracht van deze cruciale wijziging aan het dienstenaanbod. Ons verzoek luidt dan ook zeer duidelijk om af te zien van de afschaffing van deze piekuurtrein of te bekijken of er een mogelijkheid is die de ontstane moeilijkheden voor de secundaire scholieren van mijn gemeente zou beperken.
Ik heb rechtstreeks de bevestiging gekregen dat de brief vandaag op het juiste niveau bekend is bij het managementteam van de NMBS.
Het voorstel van de Open VLD-fractie “dat het huidige bestuur actie onderneemt door (…) deze nieuwe uurregeling te cancelen om vervolgens het oude uur terug in het leven te roepen” kon door ons nooit in overweging genomen worden, omwille van de slordige opmaak, precies alsof het lokaal bestuur zomaar met een vingerknip de nieuwe NMBS-dienstverlening kan afschaffen en te vervangen door de oude… .”
Schepen Patrick Moreels voor mobiliteit zegt dat de planning op stellen om treinen te laten rijden een complex gegeven is. “Er is niet alleen het toenemend aanbod wat betreft reizigersvervoer maar er is ook het goederenvervoer dat op heel wat lijnen moet kunnen rijden op dezelfde sporen. Dit is een gevolg van de liberalisering van het goederenvervoer.”
Brief unaniem goedgekeurd
Op voorstel van burgemeester Bruno Tuybens werd, na voorlezing, beslist: “De gemeenteraad ondersteunt de brief die door de burgemeester van de gemeente werd gericht aan de NMBS -top”. Dit werd door de voltallige gemeenteraad unaniem goedgekeurd.