Geraardsbergen. Op basis van de ongevallen- en snelheidsdata komt er in de loop van 2024 op de Guilleminlaan een trajectcontrole van 2750 meter. De buurbewoners halen opgelucht adem. Op nog geen drie jaar tijd gebeurden er 21 verkeersongevallen. Sindsdien werden er op basis van snelheid 28 rijbewijzen door de verkeerspolitie van Geraardsbergen/Lierde ingetrokken. ‘Een trajectcontrole is meer dan nodig’, laten buurtbewoners weten.
Om de snelheid van het verkeer te doen dalen en de verkeersveiligheid te verhogen, komt er in de loop van 2024 een trajectcontrole op de Guilleminlaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert actief in het systeem van trajectcontrole. ‘Sinds 2017 worden jaarlijks 20 nieuwe locaties geselecteerd voor het plaatsen van trajectcontrole. De kosten voor deze installaties (inclusief onderhoud) worden gedragen door de Vlaamse overheid’, schrijft het Agentschap in een brief aan het stadsbestuur.
23 verkeersongevallen en 28 rijbewijzen ingetrokken
De prioriteiten voor het organiseren van een trajectcontrole worden bepaald op basis van de ongevallen- en snelheidsdata. De cijfers spreken boekdelen. Van 2018 tot juni 2023 zijn er 28 rijbewijzen op basis van snelheid door de verkeerspolitie van Geraardsbergen/Lierde ingetrokken. 21 daarvan waren motoren. Door het bochtig parcours wordt deze weg soms als racebaan gebruikt. De omwonenden klagen steen en been over de overlast van lawaai en onveiligheid. Sinds 2021 zijn er reeds 21 verkeersongevallen gebeurd: 6 in 2021, 8 in 2022 en 7 in 2023 (tot op heden).
Volgens de politie van Geraardsbergen/Lierde is een trajectcontrole op de Guilleminlaan meer dan nodig: ‘Recent kregen wij ook nog klachten van auto’s die er met hoge snelheden en veel lawaai zouden rijden, maar door de vele bochten op de N496 is het niet makkelijk om overal een mobiele controle op te stellen. De plaatsen zijn beperkt. Dus een trajectcontrole is hier de beste oplossing.’
Intussen zijn er op ons grondgebied reeds vijf trajectcontroles. ‘Er komt er nog één op de N42 bij. Daarnaast zijn er nog de vaste camera’s en de wekelijkse snelheidscontroles’, laat de politie van Geraardsbergen/Lierde weten. De politie stelt zich wel vragen bij de verwerkingsquota’s van de processen-verbaal: ‘Voorlopig komen de snelheidsovertredingen van de trajectcontroles in onze zone op het conto van het GVC (Gewestelijk verwerkingscentrum), maar blijft dit zo?’
Tijdens de gemeenteraad van 24 oktober wees schepen van Mobiliteit Fernand Van Trimpont op de verkeersonveilige situatie: ‘De Guilleminlaan wordt vooral ’s nachts als racebaan gebruikt. Dit is een bijzonder onveilige situatie. Bovendien passeren daar veel fietsers en voetgangers.’
Raadslid Stéphan Bourlau van Het Alternatief drukte eveneens zijn bezorgdheid uit over de verwerkingscapaciteit van de processen-verbaal.
Julien Borremans
Beeld: Google Earth