Een website is het digitale uithangbord van een gemeente. Dat hebben ze in Oosterzele goed begrepen. De nieuwe website oogt fris, maar komt vooral tegemoet aan de noden van de burgers.
Oosterzele.be bevat een afsprakenloket, een thuisloket voor administratieve documenten, een verenigingenloket en een zoekfunctie voor het snel vinden van gemeentelijke en bovengemeentelijke informatie.
De oude website focuste nog alleen op gemeentelijke materie, was gebruiks-onvriendelijk en oogde sterk verouderd. Het lokaal bestuur bundelde onder leiding van een team ‘Website’ alle krachten om een moderne en toegankelijke webstek te maken, met info over alle entiteiten van het lokaal bestuur (bijvoorbeeld ook het OCMW) en waarbij de gebruiker centraal staat. Het team ging daarvoor in zee met een Oosterzeelse websitebouwer.
Sinds corona werken veel diensten op afspraak. Dat is efficiënt voor de burger en voor de gemeentelijke diensten. Het afsprakenloket op de website maakt het eenvoudig om zelf een afspraak in te plannen en laat onmiddellijk weten wat iemand moet meebrengen om de afspraak vlot af te handelen. De burger krijgt automatisch een bevestiging en een herinnering.
De website bevat ook een ‘thuisloket’. Via dat digitale loket kan de burger met slechts enkele klikken een hele reeks aan administratieve documenten opvragen die nadien in de mailbox van de aanvrager belanden. Een verplaatsing is daardoor niet meer nodig.
De Oosterzelenaar krijgt zo heel gemakkelijk toegang tot veel producten. Die manier van werken is een hedendaagse aanvulling op dienstverlening die nog steeds ter plekke kan plaatsvinden voor wie dat wenst.
Met de verenigingenmodule krijgen vrijetijdsverenigingen de kans om zich bekend te maken bij het brede publiek. De module is een doorverwijsluik naar de website of sociale media van de vereniging, zodat de informatie altijd actueel is. Door een koppeling met de UIT-databank zijn de activiteiten van de verenigingen ook zichtbaar op www.oosterzele.be.
‘Ons bestuur maakt met de nieuwe website de omslag naar digitaal werken’, licht schepen van Communicatie Elsy De Wilde toe. ‘Maar dat wil niet zeggen dat digitaal de enige mogelijkheid is. Je kan als inwoner nog steeds bij ons terecht voor een persoonlijk gesprek met een medewerker of bediening aan een loket. We blijven ook steeds telefonisch bereikbaar’.