De administratie verkende de voorbije maanden een aantal pistes met externe dienstverleners voor het verderzetten van de noodopvang én het formeel en structureel overdragen van de organisatie van de opvang baby’s en peuters aan de private sector.
‘We legden daarvoor ons oor te luister bij het Agentschap Opgroeien’, duidt schepen Els De Turck. Ze schetst een stand van zaken. ‘Een eerste externe partner passeerde ruim twee maanden geleden al de revue. De interesse was groot, tot bleek dat de creatie van extra opvangplaatsen geen financieel voordeel bracht voor de betrokken partner (een bijzonder ingewikkeld verhaal over toegekende ‘kindplaatssubsidies’ die nog niet allemaal werden ingevuld). Concreet: nieuwe plaatsen creëren kostte de dienstverlener alleen maar geld, waardoor de rekening snel gemaakt werd. Terug naar af dus. Daarna werd meteen geschakeld naar een volgende mogelijke partner. Een eerste overleg was heel hoopgevend. Die hoop kalfde beetje bij beetje af toen we voelden dat we diens daadkracht te hoog inschatten. Eén van de huidige uitbaters van de noodopvang engageerde zich nochtans meteen voor de doorstart van de noodopvang en liet daar zelfs een betrekking in vast dienstverband aan zich voorbijgaan. De zoektocht naar een tweede onthaalouder bleek een processie van Echternach. Langs de zijlijn probeerden we mee de kar te trekken en zaten we achter ieders veren aan. Verschillende interessante profielen boden zich aan/zouden zich aangeboden hebben (?), maar geen sprake van een doorbraak. Uit noodzaak namen we dan zelf contact op met de desbetreffende partner om er te melden dat de mama van één van de opgevangen kindjes zich wou engageren om tijdelijk als tweede onthaalouder in te springen’.
We brachten de beide partijen bij mekaar en kregen de melding dat de mama tijdelijk voldeed, met een mogelijks kleinere bezetting als gevolg. Tegelijk kregen we – op maandag 18 december – de vraag om als lokaal bestuur alsnog de toestemming tot de organisatie van een tijdelijke opvangcapaciteit door de externe dienstverlener aan te vragen. Het initiële opzet van weken geleden om meteen een permanente vergunning voor de permanente organisatie van opvang baby’s en peuters aan te vragen, stierf daarmee een abrupte dood. Diezelfde dag stuurde onze administratie de aanvraag door naar het Agentschap. In diezelfde week van 18 december was er dagelijks contact tussen de administratie, de externe dienstverlener en de onthaalouder. Op donderdag 21 december kregen we bericht van het Agentschap dat de aanvraag voor het verderzetten van de noodopvang werd goedgekeurd, maar dat de formele goedkeuring door verlof van de behandelde persoon pas op vrijdag zou worden verstuurd. De externe partner werd daarvan op de hoogte gesteld, met de dringende vraag op welke manier er zou worden gecommuniceerd naar de ouders, gezien de tijd drong.
Het hoeft geen betoog dat onze consternatie bijzonder groot was toen we op vrijdag 22 december om 16.11 uur van de externe dienstverlener – met een schimmige uitleg – bericht kregen dat er zou worden afgezien van de organisatie van de opvang. We namen meteen contact op met het Agentschap dat minstens even verbouwereerd reageerde. Er werd meteen een spoedoverleg georganiseerd door bevoegd schepen Els De Turck.
Schoven mee aan de digitale tafel van het Agentschap Opgroeien: regioverantwoordelijke Carine De Meerleer, afdelingshoofd Kinderopvang en – latent aanwezig – Dieter Van Hecke en administrateur-generaal van het Agentschap Bruno Van Opbergen. Doelstelling van het overleg was na te gaan hoe we het verderzetten van de noodopvang toch nog mogelijk konden maken.
Na een geanimeerd gesprek met veel terugkoppelingen tussen diverse betrokken partijen gaf het Agentschap lokaal bestuur Oosterzele de toestemming/opdracht om alsnog zelf het verderzetten van de noodopvang te organiseren.
Die mondelinge toestemming werd geformaliseerd per mail van diensthoofd Dieter Van Hecke van vrijdag 22 december, 17.51 uur. Intussen maakte de administratie een vacature op, die medio vorige week werd verspreid. Gezien de korte tijdspanne die ons nog rest (de noopopvang gaat maandag a.s. terug van start) besliste het vast bureau daarstraks – we belegden een extra vergadering – om twee onthaalouders in dienstverband aan te werven. ‘We rekenen er op dat een tijdelijke aanstelling in dienstverband de vacature aantrekkelijker zal maken dan een tijdelijke betrekking in het sui generis statuut. Lokaal bestuur Oosterzele besliste om daarvoor de nodige budgettaire marge te voorzien. We willen de ouders op deze manier laten voelen dat we ze niet in kou laten staan’, zo stelt bevoegd schepen Els De Turck. Voor meer info m.b.t. de vacature kan men terecht bij de dienst gezinsopvang baby’s en peuters in sporthal De Kluize (09 362 48 92 – organisatorgezinsopvang@ocmwoosterzele.be) en bij de personeelsdienst in het gemeentehuis (09 362 50 09 – personeel@oosterzele.be) (marcel van de vijver , foto’s Danny De Lobelle)