Nieuw vervoersnet De Lijn: in Geraardsbergen wordt 22% van de haltes geschrapt

Geraardsbergen. Vanaf zaterdag 6 januari 2024 verandert het vervoersnet van Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Er wordt drastisch gesnoeid in het aantal bushaltes. Één op de zes (3.247) bushaltes in Vlaanderen wordt geschrapt. Een kwart van wat overblijft, wordt enkel door flexvervoer op aanvraag bediend. Geraardsbergen verliest 22% van de haltes en ligt daarmee boven het Vlaams gemiddelde.

De nieuwe vervoersregeling van De Lijn is nog niet van kracht of het regent al klachten. De meeste klachten gaan over afgeschafte haltes, veel te lange reistijden, gewijzigde dienstregelingen en trajecten, aansluitingen die worden geschrapt, vroege en late ritten die verdwijnen… Flink wat reizigers dreigen in vervoersarmoede te vervallen. Ze zijn aangewezen op het openbaar vervoer en dreigen zonder alternatief te vervallen.

In Geraardsbergen wordt maar liefst 22% van de haltes geschrapt. In absolute cijfers betekent dit er 70 worden geschrapt en dat er maar 16 nieuwe bijkomen. Dit betekent een nettoverlies van 54 haltes. Onze streek komt er bekaaid vanaf. Herzele is er van de omliggende gemeentes het slechtst aan toe en verliest maar liefst 33% van het aanbod. Ook Brakel (-31%), Ninove (-26%) en Zottegem (-25%) delen in de klappen. Net als Geraardsbergen verliest Lierde 22% van de bushaltes. Galmaarden is één van de weinige gemeenten waar geen bushaltes worden geschrapt.

De grootste verliezer is de Oost-Vlaamse gemeente Zele die maar liefst 59% van haar aanbod ziet verdwijnen. Slechts enkele gemeenten in Vlaanderen krijgen extra haltes. De koploper is Zulte die 26 bushaltes bijkrijgt, een stijging met maar liefst 44%.

Er worden duizenden haltes geschrapt, maar er komen er ook nieuwe bij: flexhaltes. Daar kan je enkel in een vooraf gereserveerde belbus of taxi stappen. De reizigersorganisatie TreinTramBus is niet te spreken over de nieuwe regeling en verwacht vanaf maandag vooral chaos. Intussen stromen de klachten bij de organisatie binnen. De reden van de reorganisatie van het aanbod is dat De Lijn bijna 30% minder reizigers heeft dan de periode voor de coronapandemie.

 

Bron: De Tijd

Julien Borremans

Lees ook:

Vanaf 6 januari 2024 verandert De Lijn haar aanbod. Een overzicht