Nieuw vervoersplan De Lijn, grote gevolgen voor Gijzenzele

Alle haltes weggehaald

Met het nieuwe vervoersplan van De Lijn verdwijnen alle haltes in Gijzenzele. Het regent overal klachten en ook in ‘Gijzel’ gonst het ongenoegen. Grote ophef bij de bewoners. Ook Helena De Muynck is erg ontgoocheld en gaat als het ware op oorlogspad. Haar getuigenis: ‘ We schreven in mei 2023 onze kinderen in voor het eerste middelbaar in het  SFI,  Melle Vogelhoek, het leek ons een goed idee want aan ‘Kapper Gert’ stopte een lijnbus die die richting uitging. Maar…nog voor onze kinderen aan hun eerste schooldag startten, had De Lijn al beslist dat hun lijnbus niet meer door Gijzenzele zou rijden. Gelukkig waren er nog haltes, en konden we het afgelopen trimester beroep doen op de Belbus. En zie, vanaf 8 januari 2024 verandert alles weer en wordt de Belbus vervangen door het Hoppin-concept met lijnbussen en flexbussen. Alleen: alle haltes in Gijzenzele worden weggenomen. De Belbuscentrale kan niet meer helpen, de Hoppincentrale hangt af van De Lijn en die… reageren niet. Ook een mail naar Gemeente Oosterzele bracht tot dusver nog geen hulp’, legt Helena De Muynck uit. Gijzenzele is een afgelegen dorp, maar met het nieuwe vervoersplan heet dat daadwerkelijk afgesneden dorp. ‘Gijzenzele, gegijzeld’. Valt Gijzenzele buiten Oosterzele? Helena De Muynck: ‘Zo lijkt het immers wel. Waar overal haltes bijkomen om met de Flexbus een ruimer aanbod te geven, werden alle haltes in Gijzenzele weggehaald. Geen openbaar vervoer meer in Gijzenzele. De kinderen geraken niet meer op school, en onze minder mobiele ouderen geraken helemaal niet meer weg. Vanaf maandag 8 januari 2024 is onze deelgemeente afgesneden van de bewoonde wereld, en worden de inwoners van Gijzenzele effectief gegijzeld. Wie komt ons redden? We blijven hopen’, klinkt het bij de fel ontgoochelde Helena.
Plan ‘basisbereikbaar’ komt eigenlijk van Vlaamse regering
De Lijn is kop van jut, maar het plan werd bedacht door de vorige Vlaamse regering (minister van Mobiliteit was toen Ben Weyts, N-VA). De plannen van de Vlaamse regering dateren al van 2021 en werden goedgekeurd. Er werd beslist om het principe van ‘basismobiliteit’ te vervangen door ‘basisbereikbaarheid’. Het openbaar vervoer zou ‘vraagvolgend’ zijn, hoe groter de vraag op een bepaalde plaats (zoals aan ziekenhuizen, scholen,…) hoe meer openbaar vervoer. De Lijn voert eigenlijk de plannen uit van de Vlaamse Regering. De nieuwe visie op mobiliteit lokt veel ongenoegen uit. Busje komt zo? Neen, busje komt ook niet meer naar Gijzenzele, voor scholieren, senioren die eens naar Gent willen voor vertier…het gemis is groot. En dat plan heet dan ook ironisch genoeg ‘basisbereikbaarheid’. Het verlies situeert zich vooral in het platteland. De vergeten dorpen. De minst mobiele mensen worden geraakt. Wie geen vervoersmiddelen heeft stapt op de bus, toch. Als er een is, tenminste. Het plan ‘basisbereikbaarheid’ treft de meest kwetsbaren in onze samenleving.
Flexbussen vervangen de belbus
Vanaf 6 januari 2024 kan je een beroep doen op De Lijn Flex. De Flexbussen vervangen op heel wat plaatsen de gekende belbussen. Je kan een Flexbus reserveren via de Hoppincentrale. Reserveren kan vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand tijdens de openingsuren van de centrale: bereikbaar op 0800 12 2 12 (via optie 2 in het keuzemenu), open van maandag tot vrijdag van 6 u tot 19 u. Open tijdens het weekend en op feestdagen van 7 u 30 tot 15 u. Ontdek de Hoppin reisplanner en plan je reis online. https://hoppin.be/nl/mobiliteitsaanbod Meer weten? Neem een kijkje op https://hoppin.be/nl
(marcel van de vijver, foto’s danny de lobelle)