Op dinsdag 9 januari voerde Vooruit Ninove samen met parlementslid Anja Vanrobaeys actie aan het station van Ninove voor betere treinverbindingen. Als je vraagt aan mensen uit Ninove die richting Gent of Brussel pendelen voor school of hun werk, krijg je één antwoord: “Miserie”. “Ook ik pendel dagelijks vanuit Aalst naar Brussel”, vertelt Vooruit-parlementslid Anja Vanrobaeys. “Sinds begin september zijn er al dagelijks vertragingen of treinen die worden afgeschaft. Maar met het nieuwe vervoersplan dat in december is ingegaan, is de situatie voor Ninove nog verslechterd. Wie voor zijn werk of school naar Aalst of Gent pendelt, doet er nu een een uur langer over omdat de verbinding in Denderleeuw niet wordt verzekerd. Je zou die overstap in Denderleeuw op één minuut moeten maken, wat onhaalbaar is. Gevolg is dat treinreizigers een uur in de kou staan schilderen op het perron in Denderleeuw.”
“Sommige ouders vertellen me dat ze hun kinderen dan maar voeren tot in Denderleeuw. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Sommigen hadden trouwens hun abonnement al betaald voor een heel schooljaar, maar kunnen nu niet rekenen op een correcte dienstverlening. Ook vanuit Gent en Aalst naar Ninove loopt de reistijd verder op. Een schande eigenlijk, want de NMBS beloofde de verbinding in Denderleeuw te verzekeren. Nu gaan de mensen uit de Denderstreek erop achteruit, terwijl ze zouden moeten kunnen rekenen op stipt en betrouwbaar openbaar vervoer. Ik zal dan ook de minister blijven aanjagen tot er verbetering komt.”
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat we hier in de Denderstreek stiefmoederlijk behandeld worden, zegt Vooruit schepen van mobiliteit Stijn Vermassen. Telkens opnieuw moeten we hard op tafel slaan. Zo kwam er pas beweging in het leegstaand stationsgebouw, toen de stad de NMBS leegstandboetes begon op te leggen. Ook nu zullen we pleiten voor betere en vaste verbindingen. Daarnaast laat de verlichting het op de nieuw aangelegde pendelparking afweten. Zeker nu in de donkere maanden, zou de verlichting moeten branden. Meer verlichting gaat vandalisme tegen aan de auto’s en zorgt ook voor meer veiligheid zowel voor de treinreizigers als voor de buurt. Want wie elke dag gaat werken of naar school gaat, verdient een sterk openbaar vervoer.”