‘Geronk zwaar vervuilende dieseltreinen vanaf 4.00 uur ’s morgens is een aanslag op onze nachtrust.’

Nederboelare/Geraardsbergen. Elisabeth Borremans en Nadine Paduart uit de Reepstraat in Nederboelare klagen al jaren de geluidsoverlast van de dieseltreinen aan: ‘Tussen 4.00 en 7.00 uur ’s morgens draaien maar liefst zes dieseltreinen zich op 200 meter van onze slaapkamer warm, wat een enorme belasting voor de nachtrust is.’ Sinds 2018 vragen beide bewoonsters – met steun van Patrick Franceus (Groen) – tevergeefs naar gepaste maatregelen. Intussen ijvert ook N-VA voor de uitfasering van de dieseltreinen.

Elisabeth Borremans en Nadine Paduart wonen in de Reepstraat en klagen al jaren de geluidshinder aan van de diesellocomotieven die zich van 4.00 uur ’s morgens al warm draaien. De diesellocomotieven staan in het rangeerstation aan de Ezelsberg op een steenworp van de slaapkamer van Elisabeth en Nadine. ‘De ronkende motoren vormen een enorme belasting van onze nachtrust, wat heel stresserend is’, klinkt het. ‘Dan zwijgen we nog van de belasting voor het milieu van deze erg vervuilende dieselmotoren.’

‘Een muur van onbegrip’
Sinds 2018 proberen beide dames uit de Reepstraat tevergeefs gehoor te vinden bij de verantwoordelijke instanties en politici. ‘We stuiten op een muur van onbegrip’, laten beide dames verstaan. ‘De slogans van Infrabel en de NMBS draaien om duurzame, toekomstgerichte en maatschappelijk verantwoorde mobiliteit. Waar wachten ze op om deze in al zijn consequenties door te voeren?’

Sinds 2018 hebben Nadine en Elisabeth al heel wat mails en brieven geschreven, maar hun aanklacht valt in dovemansoren. Ook Patrick Franceus (Groen) kaartte de problematiek eveneens al verschillende keren bij de verschillende instanties en verantwoordelijken aan. Tevergeefs. De enorme belasting van het milieu is ook voor Groen een doorn in het oog.

De NMBS liet weten dat het dossier in behandeling is. ‘Iedereen is zich volop van bewust dat onze spoorbundel zich heel dicht bij woningen bevindt, maar om de geluidshinder hiervan volledig uit te sluiten, is echter helaas geen oplossing voorhanden’, liet de NMBS weten.

Uitfasering ten vroegste in 2034
Hoe kwalijk de overlast van de dieseltreinen ook mag zijn, uit een parlementaire vraag van Tomas Roggeman (N-VA) aan de federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) blijkt dat de dieseltreinen nog minstens tot 2034 in dienst blijven, terwijl ze perfect door milieuvriendelijke locomotieven kunnen worden vervangen. ‘Dieseltreinen zorgen voor vervuiling in de dorpscentra. Onbegrijpelijk dat een groene minister dit in stand houdt’, laat raadslid Ilse Roggeman (N-VA) zich ontvallen.

De N-VA ergert zich aan het feit dat de uitfasering van de dieseltreinen op spoorlijn 122 tussen Melle en Geraardsbergen andermaal op de lange baan is geschoven. De NMBS beschikt vandaag nog over een vloot van 95 erg vervuilende MW-41 dieseltreinen. Deze treinen worden o.a. op de spoorweg tussen Geraardsbergen en Melle ingezet, omdat er nog steeds geen elektrische bovenleiding is voorzien.

Normaal zouden de diesellocomotieven tegen 2025 uit dienst worden genomen, maar intussen is dit uitgesteld naar ten vroegste 2034. Uit studiewerk van de NMBS blijkt nochtans, aldus Tomas Roggeman – dat ‘de aankoop van batterijtreinen het meest kostenefficiënt is’. Daarom wil de N-VA de aankoop van deze locomotieven bespoedigen.

Julien Borremans