Omdat de partij herhaaldelijk klachten van buurtbewoners ontving over vooral de verkeersproblemen en ook de levenskwaliteit in de straat, heeft LEEF! & GROEN een actie georganiseerd om de problematiek van de Stationsstraat in Herzele onder de aandacht te brengen.
Lees ook: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240109_97553224
“Bewoners vinden de slaap niet, fietsers en voetgangers hebben geen plaats, spiegels worden afgereden en er gebeuren regelmatig ongelukken”, licht Filip De Bodt van LEEF! & GROEN toe. “Deze keer werd LEEF! gecontacteerd door mensen met een mobiele beperking. Zij kunnen nauwelijks van het station naar het centrum zonder gevaar te lopen. Hetzelfde geldt voor ouders met een buggy en mensen met een rollator. Wij deden de proef op de som en stapten het traject af met rolstoelen, kinderwagens en begeleiders. We kunnen enkel vaststellen dat die mensen gelijk hebben en in hun elementaire rechten en veiligheidsverlangens geschaad worden.”
Er zijn verschillende problemen:
– Voetpaden zijn te smal en voorzien van de verkeerde stoeprandverlagingen die risico op kantelen van rolstoelen met zich meebrengen.
– Voetpaden worden slecht onderhouden en vol obstakels geplaatst, zowel door de gemeente als door inwoners.
– Er wordt weinig rekening gehouden met de relatie tussen voetpad en pas van de woningen. Onze voetpaden worden op die manier mini-golf-strookjes.
– Onze voetpaden worden niet consequent doorgetrokken (vb tussen brouwerij en de post.
– Door de inplanting van altijd maar meer appartementen wordt het aantal gebruikers van de straat verhoogd.
Gelukkig zijn er ook veel oplossingen:
– Op een aantal plaatsen kan men de rijbaan versmallen en de voetpaden verbreden.
– Er kunnen vaste parkeerplaatsen aangeduid worden, die de parkeerders meer zekerheid en minder afgebroken spiegels geven.
– De weg kan verboden worden voor zwaar vrachtverkeer.
– De snelheid kan verlaagd worden.
– Voetpaden kunnen doorgetrokken worden tussen brouwerij en De Post.
– Appartementenstop afkondigen, huizen bij vernieuwing naar achter schuiven. Mogelijke winkels in het smalste gedeelte afbouwen naar de toekomst toe door daar geen nieuwe vergunningen meer uit te reiken.
– Een beetje meer respect voor voetgangers en fietsers.
“Talrijke andere oplossingen kan men vinden in een vademecum van de Vlaamse Overheid, dat veel Herzeelse beleidsmensen evenwel nog moeten lezen: https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1624440360/2010-10-21_vademecum_toegankelijk_publiek_domein_k41kbn.pdf. Non-oplossingen zijn er ook: bijvoorbeeld een deel van het autoverkeer achter de huizen leggen en de Stationsstraat ontdubbelen of fietsers de toegang ontzeggen: men vergeet dat mensen in het midden van de Stationsstraat ook willen bereikbaar zijn, dat men achteraan een scholencomplex met doorkruisen en de inwoners tussen twee geluidshaarden gaat stoppen.”
“In 2016 besliste de gemeenteraad op voorstel van LEEF! om de Stationsstraat effectief aan te pakken”, besluit De Bodt. “Die weg is sindsdien in handen van de gemeente. De gemeente kreeg 800.000 € van de overheid om de weg te moderniseren en spendeerde die gedeeltelijk in Sint-Lievens-Esse. De opmaak van een nieuw mobiliteitsplan duurt al even lang. Om de twee jaar kwamen we op dit thema terug. In 2022 werd door schepen Rogiers opnieuw beloofd dat de Stationsstraat zou aangepakt worden. Het geduld van LEEF!&GROEN én dat van de inwoners is op. Herzele wil dan wel een woongemeente zijn en spendeert veel geld aan prestigeprojecten. Dat zou beter bestemd worden aan de dagelijkse noden van de inwoners. Die hebben meer aan veilige voet- en fietspaden dan aan een vernieuwd Schepenhuis bijvoorbeeld.”