In het Nederlandse Apeldoorn werden afgelopen weekend de Europese kampioenschappen op de baan betwist. Op de allerlaatste dag stond daar nog een ploegkoers voor de vrouwen op het programma. Lotte Kopecky, die ondertussen al twee gouden medailles te pakken had, zou normaal gezien deze wedstrijd rijden met Shari Bossuyt. Maar door een dopingschorsing kon deze laatste dus niet starten. Het Oosterzeelse talent Katrijn De Clercq werd dan ook opgeroepen om samen met Kopecky deze koers te rijden. En dit onverwachte duo begon meteen sterk aan deze ploegkoers over 120 ronden waarbij na elke 10 ronden een spurt gereden wordt en waarbij telkens 5 – 3 – 2 en 1 punt kan verdiend worden. De Belgen startten goed en pakten na de eerste sprint onmiddellijk 3 punten. De wereldkampioenen uit Groot-Brittanië, die de grote favorieten waren, startten nog beter en gingen aan de haal met de volle 5 punten. Maar kort daarna was er een valpartij waarbij de Britten hard getroffen werden. De koers werd even geneutraliseerd en ging wat later terug van start. Echter zonder het Britse duo dat van de teamdokter de raad kreeg om niet meer te starten. Het was volgens hem niet verantwoord om nog verder te koersen door de opgelopen schade aan het hoofd van één van zijn rensters..
Even later, na 88 ronden, was er opnieuw een val. Dit keer was Katrijn De Clercq samen met een Spaanse en een Tsjechische betrokken. De Oosterzeelse schoof op haar buik van helemaal bovenaan de piste tot onderaan tegen de bording. Gelukkig voor haar kwam ze er met de schrik en wat schaafwonden vanaf. De Tsjechische moest echter noodgedwongen de koers verlaten.
Na een nieuwe neutralisatie kabbelde de koers verder en pakten de Fransen, de Italianen en de Nederlanders kostbare punten. Het duo Kopecky-De Clercq moest wat bekomen van het voorval en bleef steken op een relatief laag puntenaantal. Maar halfweg koers vonden de Belgen terug het goede ritme en begonnen ze terug punten te sprokkelen. De Fransen probeerden ondertussen een baanronde te nemen maar geraakten niet onmiddellijk terug tot bij de staart van het peleton. Door als leiders rond te fietsen konden ze wel steeds de volle 5 punten binnen halen.
Met nog een dertigtal ronden voor de boeg plaatste Kopecky een verschroeiende versnelling. Na de aflossing kroop Katrijn dichter en dichter bij het wiel van de Fransen, waarna Kopecky het ultieme gaatje dichtreed. Op twee sprints van het einde waren de Belgen genaderd tot op amper 3 puntjes van het Franse duo. Alles kon dus nog. De Fransen speelden het echter heel sluw en vielen terug aan net op het moment dat Kopecky en De Clercq moesten aflossen.
Met nog vier ronden voor de boeg misten de Belgen zelfs nog een aflossing waardoor Katrijn alles uit de kast moest halen om in het wiel van haar voorgangers te blijven. België moest de eindsprint winnen om alsnog Europees kampioen te worden. Maar in de allerlaatste ronde zat ook Kopecky door haar beste krachten geen en kwam ze net tekort tegenover de Fransen. Zo pakten de Fransen dus goud en de Belgen heel knap zilver.
- Frankrijk
- België
- Italië
Voor Katrijn opent dit misschien wel de deur om samen met Kopecky de Olympische ploegkoers te rijden. Alles zal afhangen van hoe de leading lady van het Belgische wielrennen op dat moment al zal gepresteerd hebben in Parijs. In Oosterzele zijn ze alvast heel fier op deze fantastische prestatie van “hun” Katrijn. Als alles zo verder evolueert dan ligt er voor Katrijn nog een mooie toekomst te wachten.