Ruim 1.833.000 mensen hebben de 112 app op hun smartphone, bijna 250.000 oproepen sinds lancering

De federale overheid lanceerde enkele jaren geleden de “112-app”. Uit de cijfers die federaal parlementslid Tania De Jonge opvroeg is de app een groot succes. “En dat is goed nieuws. Het belangrijkste voordeel van de app 112 BE is dat mensen die beroep moeten doen op hulpdiensten de noodnummers niet moeten onthouden. Een klik op het icoontje van brandweer, ambulance of politie volstaat om meteen in telefonisch contact te komen”, aldus De Jonge die als burgemeester van Ninove een ruime ervaring heeft met crisissituaties op het terrein en het belang van een snelle interventie door hulpdiensten. De hulpdiensten kunnen onder meer de locatie van de beller onmiddellijk zien en kunnen zelfs een alarm op de telefoon laten afgaan wanneer de beller bewusteloos is.

Kamerlid Tania De Jonge (Open VLD) heeft bevoegd minister Verlinden gevraagd naar het gebruik van de app. Op 1 januari van dit jaar blijkt de app 1.833.000 keer te zijn gedownload.

In 2021 zijn 70.461 oproepen via de app genoteerd, in 2022 waren dat er 60.630 en afgelopen jaar 67.828. In 2020, bij de start van de app, ging het om een 50.000 tal oproepen.

®Sophie Richez – Burgemeester Tania De Jonge

Tania De Jonge is blij met het succes van de app: “In noodsituaties telt elke seconde. Een moment van verwarring kan letterlijk levens kosten en hoe sneller de juiste hulpverlening kan worden ingeschakeld, hoe beter. De app heeft nu al veel mogelijkheden, waaronder een chatfunctie voor mensen die niet kunnen spreken of doof zijn en zal in de toekomst nog verder worden uitgebreid.