Zottegems burgemeester vreest lokale gevolgen van tolwegen

Met de bedoeling de verschuiving naar duurzamere manieren van goederentransport (zoals het spoor) te bevorderen, voorziet het aangepaste Vlaams Energie- en Klimaatplan een uitbreiding van het wegennet met kilometerheffing voor zwaar vrachtvervoer. Volgens het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid komen ook de N42 (waarvan op Zottegems grondgebied de Europaweg deel uitmaakt) en de N46 (de Steenweg op Aalst en Provinciebaan op Zottegems grondgebied) hiervoor in aanmerking.

Volgens Zottegems burgemeester Evelien De Both moet er inderdaad naar duurzaam transport gestreefd worden maar niet ten koste van de lokale infrastructuur en leefbaarheid. Zij vreest evenwel dat, wanneer op voornoemde gewestwegen een kilometerheffing ingevoerd wordt, de vrachtwagenchauffeurs snel sluiproutes via lokale wegen zullen vinden. Sluipverkeer over lokale wegen vormt echter op vandaag al een probleem en daarom is in het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vlaamse Ardennen, waarvan zonet het openbaar onderzoek werd afgesloten, reeds op zoek gegaan naar oplossingen hiervoor.

In dat plan werd de N42 aangeduid als aanrijroute binnen het vrachtroutenetwerk. Als daar nu een kilometerheffing wordt ingevoerd, mag verwacht worden dat vrachtwagens via de kernen van Zottegem, Herzele, Oosterzele en Sint-Lievens-Houtem richting E40 zullen rijden. Ook wat de N46 betreft, is een kilometerheffing om dezelfde reden uit den boze alhoewel deze gewestweg niet in het vrachtroutenetwerk is opgenomen. Gehoopt wordt dan ook dat het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid met het voorgelegde Regionaal Mobiliteitsplan Vlaamse Ardennen rekening zal houden.