Geraardsbergen komt met plan om grote achterstand laadpalen weg te werken

Geraardsbergen. Tegen 2029 rijden alle nieuwe wagens in Vlaanderen elektrisch. Maar wat het aantal laadpunten betreft, behoort Geraardsbergen tot de slechtste leerling van de Vlaamse klas. Daarom wil het stadsbestuur werk maken van de uitrol van meer laadpalen. De burger kan laadpunten aanvragen volgens het principe ‘Paal volgt Wagen’, maar er volgen nog twaalf nieuwe locaties met laadpalen. Voor drie andere locaties volgt een aanvraag.

Geraardsbergen doet het maar heel matig wat betreft het aantal laadpalen. Onze stad kan maar 24% van de laadbehoefte tegen 2025 garanderen. Er zijn slechts 70 laadpunten en 1 supersnelle. Brakel (22%), Herzele (16%), Galmaarden (13%) en Herne (10%) doen het nog slechter. Lierde (33%), Ninove (35%) en Zottegem (58%) doen het iets beter, maar er is nog werk aan de winkel. Geschat wordt dat er tegen 2030 zowat vijf keer zoveel elektrische wagens zullen bijkomen. Het aantal laadpunten zal deze exponentiële toename moeten kunnen volgen.

Paal volgt Paal
Geraardsbergen zet daarom in op de uitrol van laadpalen. Inwoners kunnen enerzijds zelf een laadpaal aanvragen volgens het principe Paal volgt Wagen. Ook worden er via Paal volgt Paal automatische laadpunten bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent gebruikt worden. Daarnaast geeft het lokaal bestuur aanvullend en proactief ook zelf strategische openbare locaties met een potentiële laadbehoefte door.

‘Doordat deze auto’s geen stikstof, fijnstof en een stuk minder CO2 uitstoten, kunnen ze een aanzienlijke bijdrage leveren in de strijd tegen klimaatverandering’, zegt schepen van duurzaamheid Stephan De Prez. Door de toename van elektrische wagens dient er op dit moment flink geschakeld te worden om te voorzien in de verhoogde laadnood.

Inwoners kunnen zelf een laadpaal aanvragen
Burgers en bedrijven kunnen onder bepaalde voorwaarden zelf een publieke laadpaal aanvragen. Engie zoekt daarna in samenspraak met de stad een geschikte plek op wandelafstand, binnen een straal van 250 meter van de aanvraag. Voorwaarden en digitaal aanvraagformulier zijn terug te vinden op de website van Vlaanderen (https://www.vlaanderen.be/publieke-laadpaal-aanvragen ). ‘Steeds meer mensen rijden elektrisch. Rekening houdend met de stijgende vraag naar laadinfrastructuur doen we ook zelf een aantal voorstellen van strategische locaties vast waar laadpalen wenselijk zijn’, voegt schepen van mobiliteit Fernand van Trimpont er aan toe.

Publieke en semi-publieke oplaadpunten
In Geraardsbergen zijn er op dit moment een 30-tal (semi-)publieke laadpalen. Een overzicht vind je terug op de website van de stad. Twaalf nieuwe locaties werden net goedgekeurd, en voor nog eens drie andere locaties loopt de aanvraag.

Om een wildgroei aan laadpalen te voorkomen en in de toekomst snel en efficiënt nieuwe, geschikte locaties te bepalen, werd vorig jaar in samenwerking met de intercommunale SOLVA een laadpalenkaart ontwikkeld. Deze kaart bevat alle woningen waar geen laadpaal geplaatst kan worden en is een perfecte basis voor een toekomstbestendige visie voor het inplanten van nieuwe publieke laadinfrastructuur. Hierdoor werd ook het proces van aanvragen voor (semi-)publieke laadpalen sterk ingekort.

Een overzicht van alle laadpunten en een link naar een handige kaart vind je op de website van Geraardsbergen: www.geraardsbergen.be/oplaadpunten

Julien Borremans

Lees ook:

Aantal laadpunten elektrische wagens: Geraardsbergen behoort tot de slechtste leerlingen van de Vlaamse klas