Het stadsbestuur ontvouwt plannen herinrichting en renovatie centrum. ‘De olifant heeft een muis gebaard.’

Geraardsbergen. In de Stadsmagazine ontvouwt het stadsbestuur de plannen voor een grote renovatie en herinrichting van de binnenstad. Wanneer de werken worden uitgevoerd, is nog helemaal niet duidelijk. Stephan Bourlau is helemaal niet tevreden met de plannen: ‘De olifant heeft een muis gebaard. Door de wagen uit het centrum te jagen, zullen ook de mensen wegblijven. Is dat wat het stadsbestuur wil?’

De stad Geraardsbergen wil de binnenstad groener, toegankelijker en aangenamer maken. De Kriebel, het Stationsplein, de winkelstraten en de schoolomgevingen rond de wegvoerings- en Karmelietenstraat en de Begijnhofkaai krijgen een grondige renovatie. De oude sporthal moet plaats maken voor extra parking om de druk op het stadscentrum te verminderen.

De winkelstraten worden grondig aangepakt en er komen groen plekjes. Het Stationsplein wordt vergroend. Het verkeer zal in één richting over het plein rijden, terwijl fietsers en bussen zich in beide richtingen kunnen blijven verplaatsen. De NMBS plant om de perrons en de tunnel onder het station aan te pakken. De schoolomgevingen worden veiliger. Zowel het park als het dokhuis van Den Bleek krijgen een nieuwe bestemming. Er komt ook een heus pop-up kunstenplein.

Het stadsbestuur maakt de plannen kenbaar in de Stadsmagazine, maar wanneer de werken worden uitgevoerd, ligt nog helemaal niet vast. Het kostenplaatje wordt in de Stadsmagazine niet vermeld, maar zou minstens op 3,6 miljoen euro worden geschat.

Het aantal parkeerplaatsen wordt fel verminderd
Niet iedereen is even enthousiast. Gemeenteraadslid Stephan Bourlau (Het Alternatief) vreest dat deze plannen niet stroken met wat de bevolking en de handelaars in het bijzonder willen.  ‘Het is duidelijk dat het centrum aan een grondige renovatie toe is.  In het stadsmagazine van deze maand krijgen wij een toekomstige blik op het stadscentrum.  Het aantal parkeerplaatsen wordt fel verminderd terwijl de handelaars juist meer parkeerplaatsen vragen’, aldus raadslid Bourlau. ‘Een levendig Stationsplein zonder parking zal ongetwijfeld gepaard gaan met verlies aan koopkracht voor onze handelaars.’

Het stadsbestuur wil meer inzetten op een leefbaarder handelscentrum, waardoor meer mensen in het centrum komen wonen. ‘Maar met deze plannen wordt net het omgekeerde bereikt’, meent de voorman van Het Alternatief. ‘Waar moeten jonge kinderen die muziekschool volgen afgezet worden?   Hoe gaan onze winkels bevoorraad worden aangezien er geen plaatsen voorzien worden voor vrachtwagens?  Kunnen er nog wielerwedstrijden passeren door het centrum?  Er blijven heel wat onbeantwoorde vragen.’

Ook over de groene randparking op de site van De Maretak heeft Stephan Bourlau zijn bedenkingen. ‘Er komen amper 60 parkeerplaatsen bij, waardoor het totale aantal op 130 komt. Spreken van ‘een grote randparking’ is van de pot gerukt.’

Waar blijft de parkeertoren aan het station?
Tenslotte stelt gemeenteraadslid Bourlau zich de vraag waar de plannen van de NMBS parkeertoren verzeild geraakt zijn.  ‘In 2017 kondigde ex-burgemeester Guido De Padt met veel aandacht in de media aan dat door zijn herhaalde interventies beslist werd dat er in 2020 een parkeertoren aan het station zou komen, die plaats bood voor 582 voertuigen. Bovendien zou er nog een fietsparking komen.  Bij mijn eerdere tussenkomsten in de gemeenteraad over de bouw van de parkeertoren gaven de meerderheidspartijen niet thuis.   De komst van deze parkeertoren zou een oplossing zijn voor de nijpende parkeerproblemen in ons centrum. Dit is de piste dat verder moet bewandeld worden alvorens wij een blik kunnen werpen op de toekomst van ons stadcentrum’, besluit raadslid Bourlau.

Julien Borremans

Lees ook: https://www.nuus.be/2022/12/07/een-grondige-facelift-van-de-binnenstad-gebrek-aan-visie-en-gedurfde-keuzes/