Een vrouw van 86 jaar werd op 9 maart 2024 in Destelbergen het zoveelste slachtoffer van oplichting via helpdeskfraude. Het parket kon een verdachte identificeren in deze zaak, die slechts één van de vele gevallen van helpdeskfraude is.
De vrouw kreeg een valse e-mail van Fluvius om te melden dat ze zogezegd een bedrag zou terugkrijgen. Na het klikken op de bijgevoegde link, moest de vrouw enkele online handelingen uitvoeren. Bijna onmiddellijk ontving ze een telefoontje van een ‘bankmedewerker’ waarbij er zogezegd verdachte handelingen opgemerkt waren en dat er iemand zou langskomen. De man belde gedurende de hele avond zo’n negen keer. Wat later bood een zogenaamde medewerker zich aan bij de vrouw thuis en nam cash geld mee alsook enkele bankkaarten. Uiteindelijk is de vrouw opgelicht voor meer dan 20.000 euro.
Het parket opende een onderzoek en kon de man identificeren. Hij verscheen intussen voor de onderzoeksrechter en op 13 maart voor de raadkamer in Gent die zijn aanhouding bevestigde. Onderzoek moet uitwijzen of hij alleen handelde of hij lid is van een grotere oplichtersbende. Ondertussen is er nog een tweede verdachte voorgeleid en aangehouden.
De vrouw uit Destelbergen is één van de vele slachtoffers.
Nog twee verdachten opgepakt op verdenking van internetfraude
Eind februari 2024 werden twee verdachten opgepakt door de politie op verdenking van internetfraude. De politie van PZ Assenede-Evergem maakte melding aan de collega’s van PZ Rhode en Schelde dat een geseind voertuig met Nederlandse nummerplaat opgemerkt was op de R4 in Destelbergen. Inzittenden zouden verdachten zijn van helpdeskfraude. Een man en een vrouw, beide uit Haarlem (Nederland), werden van hun vrijheid beroofd en verhoord.
In het voertuig werden enkele gsm’s, paysafekaarten en kaartlezers van verschillende banken aangetroffen.
De personen worden verdacht van helpdeskfraude bij een 80-jarige vrouw uit Maldegem. Beiden werden voorgeleid bij de onderzoeksrechter die besliste om de man aan te houden. De raadkamer bevestigde zijn aanhouding op 4 maart. Ook hier moet onderzocht worden of de man nog gelijkaardige feiten pleegde en of er sprake is van lidmaatschap van een criminele bende.
Toenemende dossiers van helpdeskfraude
Bovenstaande modus operandi zijn intussen welbekend. Steeds vaker ziet het parket gelijkaardige feiten waarbij criminelen zich voordoen als medewerkers van Card Stop of van een bank. Deze vorm van oplichting heet helpdeskfraude, een vorm van internetfraude. In tegenstelling tot phishing, oplichting door te klikken op een link in een e-mail of sms, richten criminelen bij helpdeskfraude zich vooral tot kwetsbare oudere mensen via telefoon en door fysiek langs te gaan.
Hoe gaan deze criminelen te werk? De slachtoffers krijgen telefoon van een zogenaamde bankmedewerker of van Card Stop. Die vertellen het slachtoffer dat er zogenaamde verdachte handleidingen opgemerkt zijn op hun bankrekening. Vervolgens zal er aan telefoon gevraagd worden om online acties uit te voeren met de kaartlezer waarna er in tweede instantie een medewerker aan de deur komt. Het kan ook zijn dat er onmiddellijk iemand van de organisatie zal langskomen.
De oplichters begeleiden de slachtoffers stap voor stap doorheen de online acties. Daarnaast zorgen ze ervoor dat het slachtoffer de hele tijd aan de lijn blijft opdat ze onmogelijk familie, de eigen bank of anderen kunnen verwittigen.
Het parket wil dan ook oproepen tot waakzaamheid. Card Stop zal nooit zelf contact opnemen en bankmedewerkers komen niet aan huis. Geef nooit bankkaarten of cash geld mee. Indien je gecontacteerd wordt door zogenaamde bankmedewerkers die ‘verdachte handelingen hebben opgemerkt’, haak dan onmiddellijk in en neem contact op met je eigen bank.
Toch slachtoffer van helpdeskfraude? Neem dan contact op met de politie en laat je bankkaart(en) blokkeren via Card Stop.