Onderhandse ruil percelen moet bouw appartementsgebouw in overstromingsgebied mogelijk maken

Geraardsbergen. Een onderhandse ruil van percelen moet de bouw van een appartementsgebouw op de parking van de Vooruitzichtstraat/Ezelsberg mogelijk maken. ‘Iedereen weet dat de parking aan de Molenbeek overstromingsgevoelig gebied is. Waarom blijft de stad dan toch bouwvergunningen afleveren’, vraagt raadslid Hans De Gent zich af.

De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de onderhandse ruil met openbaar nut van een eigen perceel met een ander perceel gelegen aan de Vooruitzichtstraat/Ezelberg. Kortom, het gaat over de ruil van parkeerplaatsen. Aan deze principiële goedkeuring wordt de voorwaarde van het verkrijgen van de uitvoerbare vergunning voor de bouw van een appartementsgebouw.

Overstromingsgevoelig gebied
Voorwaarde is dat het groen in het midden van de parking wordt gerecupereerd in de aanleg van de parking van het appartementsgebouw. Wat de ruil betreft, zijn de percelen even groot en betekent dit – aldus schepen van Ruimtelijke Ordening en Stedenbouw Rurik Van Landuyt – een meerwaarde voor de stad.

De parking aan de Vooruitzichtstraat/Ezelsberg ligt in overstromingsgevoelig gebied. Begin dit jaar stond de parking op drie weken tijd twee keer onder water. Waarom blijft de stad dan toch bouwvergunningen afleveren’, vraagt raadslid Hans De Gent zich af. ‘Na de grote overstroming van 2010 hoor ik één kernbegrip steeds terugkeren: ‘betonstop’’.

‘Met de ruil van de percelen is de omgevingsvergunning niet goedgekeurd. De ruil laat ons wel toe om dit signaalgebied ten volle te benutten en de beek open te leggen. Dit zou niet het geval zijn als we deze percelen in privéhanden laten’, vult schepen Van Landuyt aan. ‘Dit is toch wel heel eigenaardig,’ merkt gemeenteraadslid Stéphan Bourlau op ‘want aan de principiële goedkeuring van de ruil hangt de goedkeuring van de omgevingsvergunning vast.’

De onderhandse ruil van de percelen werd op de gemeenteraad van 25 juni enkel door de Open Vld en Team Geraardsbergen goedgekeurd, met uitzondering van gemeenteraadslid Martine Duwyn (Open Vld), die zich onthield.

Bezwaren
Het appartementsgebouw zou bestaan uit 15 appartementen, 15 parkeerplaatsen en maar liefst 59 parkeerplaatsen voor fietsen. Het gaat over appartementen met een oppervlakte tussen de 61 en 76 m². Verschillende omwonenden zullen bezwaar indienen.

Het gebouw ligt dicht tegen een spoorlijn en telt 4 volle bouwlagen, terwijl een bouwproject op de hoek van de Stadsweg met de Oudenaardsestraat door de GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening) een negatief advies kreeg en het met een bouwlaag minder moest stellen. Bovendien kan men vragen stellen over de woondichtheid. Volgens het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan ligt de woondichtheid veel te hoog. Ook over de verharding van de ondergrond in overstromingsgevoelig gebied valt wat te zeggen. De bezwaren zijn gelijklopend aan de bezwaren die in februari werden ingediend.

Zie: https://www.nuus.be/2024/03/05/bouwproject-in-overstromingsgebied-langsheen-de-molenbeek-roept-heel-wat-vragen-op/

Julien Borremans