24 kindjes ‘geslaagd’ in tweede Zottegemse zomerschool

Gezien het succes van de Zottegemse zgn. Zomerschool die vorig jaar voor het eerst door de stad georganiseerd werd in de stedelijke basisschool De Kleine Planeet en waaraan toen 16 kleuters deelnamen, werd daarna geopperd om dit initiatief ook naar andere leeftijden uit te breiden en zodoende zijn ditmaal 24 (vooral anderstalige) kindjes er ‘afgestudeerd’. Zij mochten hun getuigschrift in ontvangst nemen na een twee weken durend leertraject, van maandag 12 tot voorbije vrijdag 23 augustus, waarin ze via extra voorbereiding werden klaargestoomd om te anticiperen op mogelijke leermoeilijkheden en om over enkele dagen een goede start te kunnen nemen in het volgende schooljaar. Elke dag werd er een halve dag hoofdzakelijk gewerkt rond onderwijsdoelen voor Nederlands (en wiskunde). Naast die lesjes werd ook gezorgd voor voldoende ontspanning en stonden in de namiddag spelletjes of andere educatieve activiteiten zoals een bezoek de bib op het programma.

VERTAALOORTJES

Benevens deze zomerschool wordt ter ondersteuning van de scholen ook al enige tijd een taalklas georganiseerd, gericht op de eerste graad van het basisonderwijs, waarbij kinderen die nog niet lang in Zottegem verblijven, via Nederlandse stimulansen begeleid worden naar een betere participatie op school. Daarnaast loopt ook een proefproject met vertaaloortjes – een stukje technologie dat 40 talen in combinatie met 93 varianten ondersteunt –  die ter beschikking van de plaatselijke basisscholen en middelbare scholen worden gesteld.

Omdat de toenemende diversiteit – in 2022 was reeds 11,5 % van de Zottegemse inwoners van een andere herkomst – ook een impact op de stedelijke dienstverlening heeft en om de communicatie met alle burgers (waarbij het Nederlands als verbindende taal wordt gebruikt) zo goed mogelijk te laten verlopen, werd ook besloten om in te stappen in een overeenkomst met het Agentschap voor Inburgering en Integratie waardoor de dienst burgerzaken, het Sociaal Huis en Huis van het Kind een beroep kunnen doen op telefoon- of videotolken of tolken ter plaatse. Ook scholen kunnen hierop inschrijven en kunnen de tolken dan bijvoorbeeld inzetten voor oudercontacten of andere overlegmomenten. Verder worden nog oefenkansen Nederlands aangeboden via Mama Mundo en Babbelonië, ook project van het Agentschap voor Inburgering en Integratie waarbij Nederlandstalige stadsgenoten en anderstaligen op een actieve manier Nederlands (aan)leren door met elkaar in kleine groepjes te praten over alledaagse dingen.