Infrabel, de spoorbeheerder is bezig met het spoorwegnet te moderniseren. Een van de grootste pijnpunten bij dit gebeuren is de mogelijke sluiting van spooroverwegen. De hoofdreden hiervan is de veiligheid op en rond het spoor verhogen.
We brachten hier al als eerste nieuws over in 2019 – bijna vijf jaar terug toen er een sluiting van een overweg tussen Munkzwalm en St.- Denijs-Boekel dreigde. Het artikel bracht zoveel respons met zich mede dat vandaag de overweg nog steeds open is. NUUS bracht heel wat artikels online.
Landelijke mobiliteit wordt één catastrofe in Zwalm? – NUUS
CD&V Zwalm verzet zich tegen de sluiting van vier spoorwegovergangen in Zwalm. – NUUS
Tom Aelbrecht (VoorZwalm) wil dat spooroverweg Neerkouter langer open blijft – NUUS
Toch geen ijzeren gordijn doorheen Zwalm ? – NUUS
Gemeente Zwalm wil vooruitgang in fietssnelwegdossier F419 – NUUS
Zwalmse oppositie ( Open Vld) tegen sluiting van spoorovergangen – NUUS
Niettemin doet men verder met studies om overwegen te sluiten en eventuele alternatieven te voorzien.
Vandaag is men in landbouwmiddens ongerust over de sluiting van overwegen.
Eric De Vriendt : “Men denkt aan de overwegen van de Borstekouterstraat -Bruggenhoek- Rekegemstraat – Neerkouter en Heufkensstraat. Aan de Zuidlaan spreekt men op termijn van een ondertunneling.
Als men over gaat tot sluitingen van overwegen is dit om reden dat men de stiptheid van spoorverkeer wil verhogen. Zwalm wordt door de spoorlijn 89 Denderleeuw- Kortrijk doormidden gesneden. Overwegen spelen dan ook een grote rol in de mobiliteit en leefbaarheid van onze gemeente.
Er worden studies gemaakt waar vooral naar het belang van de spoorweg wordt gekeken. Men legt teveel de nadruk op de veiligheid rond de overwegen. Er wordt evenwel geen studie gemaakt wat de impact zal zijn de lokale economie, de ecologie en de veiligheid op de weg.
Keuzes zijn onomkeerbaar wat betekent dat men op langere termijn moet durven kijken.”
Petitie
Inwoners lanceren een petitie omdat de impact op mobiliteit, leefbaarheid, milieu en lokale economie onvoldoende bestudeerd is. Eric De Vriendt : “Er moet tevens een dialoog aangegaan worden met de burgers. Het gaat om meer veiligheid en stiptheid maar het groter plaatje moet bekeken worden.”
Eric De Vriendt: “Er worden studies gemaakt door studiebureaus maar niemand mag weten wat er eigenlijk instaat. Men moet nieuwe projecten durven voorstellen met de nodige inspraak van de burger.”
We moeten reageren want wanneer alles is beslist is het te laat! Vandaar de petitie.
De petitie heeft als titel: ZEG NEEN tegen de blinde sluiting van deze overweg.
ZEG JA tegen een impactanalyse vooraf. www.12dorpen.be
Spoorlijn 89 – groter belang voor de NMBS –
Tegen het lokale in kan men stellen dat men misschien op termijn deze spoorlijn wil versnellen. Deze spoorlijn is een trage lijn want de maximumsnelheid bedraagt er 120 km/u voor het reizigersverkeer.
We zien dat er op deze spoorlijn de laatste jaren treinen zijn bijgekomen die o.m de verbinding maken tussen Oostende- Kortrijk en Luchthaven. Snellere spoorlijnen doen automatisch het aantal overwegen verminderen. Als we de snelle verbinding Gent -Brussel bekijken (160km/u) dan zien we op dit traject geen enkele overweg. Infrabel staat nationaal onder druk om het aantal vertragingen te beperken.
Eerder meldde Infrabel dit jaar: ” Spoorlopers en incidenten aan overwegen hebben vorig jaar dagelijks 12 uur en 30 minuten vertraging bij het treinverkeer veroorzaakt. Dat is een verdubbeling tegenover 2021, meldt spoornetbeheerder Infrabel.”
Hoe dan ook is het Zwalms protest geen alleenstaand geval want in heel wat Vlaamse gemeenten wil men overwegen afsluiten.