Voorstel rechttrekking van N42 gaat roemloze dood tegemoet

Meerderheid lokale Herzeelse politici willen oud trace N42 behouden

Dorpsraad Sint-Lievens-Esse luis in de pels van Herzeelse meerderheid?

In Herzele is de campagne voor de lokale verkiezingen in een stroomversnelling terecht gekomen.

Op uitnodiging van de dorpsraad van Sint-Lievens-Esse gingen de lokale Herzeelse politici in dialoog met de inwoners.

In 2023 was de dorpsraad gestart met een burgerbevraging. De resultaten daarvan werden eerder dit jaar bekendgemaakt en op de burgerdialoog van dinsdag 10 september 2024 werden de resultaten ervan voor de voeten van de lokale politici geworpen teneinde hun standpunt inzake mobiliteit en veilige fiets- en voetpaden nader toe te lichten.

Moderator Peter Cremers gaf elke partij maandag 9 september iedereen dezelfde spreektijd om hun prioriteiten uit de doeken te doen.

Een beetje Trump en Harris in Eske.

Daarna volgde hetzelfde stramien voor de thema’s mobiliteit en het landelijk karakter van Sint-Lievens-Esse.

Dit waren de twee thema’s waar de Eskenaren in hun burgerbevraging duidelijk de nadruk op wilden leggen.

Er was consensus over de partijgrenzen heen. Niemand pleitte voor nieuwe hoogbouw in Sint-Lievens-Esse en de andere zuidelijke dorpen. Filip De Bodt van LEEF vroeg zich ‘geamuseerd’ af wie de voorbije jaren dan al die nieuwe appartementen had goedgekeurd.

Alle partijen wilden de verkeersveiligheid aanpakken. De ene partij was al happiger dan de andere om concrete zaken te beloven.

Dit punt, verkeersveiligheid, leek toch enkele verschillen bloot te leggen tussen Open VLD en CD&V, de huidige meerderheidspartijen.

Joris Bernagie, Eskenaar en nieuwkomer voor CD&V, legde een rits aan concrete maatregelen op tafel: duidelijkere wegmarkeringen, dynamische knipperlichten zone 30, verkeersremmende aanpassingen zoals asverschuivingen, … Benjamin Rogiers van Open VLD vermelde dat de Schipstraat en de Populierestraat tot nader orde nog steeds in handen zijn van het Vlaams Gewest. Pas als de overdracht van deze gewestwegen aan de gemeente zal gebeuren, zullen er meer mogelijkheden zijn.

Maar dat verkeersveiligheid een prioriteit moet worden in de komende legislatuur was duidelijk.

In een tweede deel van de debatavond konden de aanwezige burgers vrijelijk hun vragen op de politici afvuren.

Iedereen erkende dat in de toekomst harde keuzes zullen moeten gemaakt worden.

De oppositie keken o.a. naar de festiviteiten. N-VA viseerde projecten zoals de muurschilderingen.

Een verhoging van de opcentiemen werd in elk geval door geen enkele partij verdedigd.

Een tweede topic was de N42.

Het ziet er niet naar uit dat de plannen voor het nieuwe tracé de steun zullen krijgen van een meerderheid na de verkiezingen.

Dat is toch echt wel spectaculair nieuws.

Enkel oppositiepartij NVA is resoluut voor de rechttrekking van de  N42.

LEEF! en Vlaams Belang namen direct standpunt in tegen de rechttrekking van de N42. VOORUIT wenst dan eerder een volksraadpleging te doen en de burger te laten beslissen over een al dan niet rechttrekking van de N42.

Groot was de verbazing onder de burgers toen CD&V stelde geen voorstander te zijn van het nieuwe tracé.

Open VLD vond de rechttrekking geen prioriteit meer.

Ze willen wel zo snel mogelijk rechtszekerheid voor de omwonenden. Dit dossier sleept al veel te lang aan. Filip De Bodt van LEEF leek aanstalten te maken om te vertrekken. Het was een laconieke manier om aan te tonen dat zijn aanwezigheid niet meer nodig was omdat zowat iedereen het nu eens was met hem. Hij deelde alvast bezwaarschriften uit aan de andere partijen zodat ze zijn verzet konden steunen. Enkele van de onvolkomenheden van de nieuwe omgevingsvergunning werden door hem publiek gemaakt.

Hiermee was het hek van de dam en werd het een geanimeerd debat over deze splijtzwam. Van een kritische vraag van een jongedame aan NVA hoe deze partij de aanleg van een nieuw tracé kan verzoenen met haar standpunt voor meer natuur tot haar opmerking om van de N42 een traject met kilometerheffing in te voeren tot vraagtekens bij het nieuwe MER (milieueffectenrapport) dat maar liefst 1600 pagina’s beslaat, tot het nut van de tijdelijke verkeerslichten aan het Schipken (iemand opperde de aanleg van een rond punt), tot een oproep om niet te wachten op enige beslissing rond de al dan niet doortrekking van de N42 dan wel onmiddellijk te starten met verkeersveilige aanpassingen van het oude tracé om een betere veiligheid van de omwonenden nu al te garanderen.

Danny De Stammeleer, de stichter van de dorpsraad, riep de aanwezige politici op om niet enkel voor of tegen een nieuw tracé te zijn. Hij wees er op dat de situatie voor de mensen langs het oude tracé echt geen pretje is.

Kevin De Bodt, zijn side kick, stemde er volledig mee in!

Voorzitster Katrien Denoyette zag dat het goed was

Catherine Denoyette en moderator Peter Cremers van VRT

Het is in elk geval duidelijk dat de rechttrekking van het tracé niet onverdeeld een succes is voor de meerderheid van de bevolking van Herzele.

Ook de trage wegen kwamen ter sprake. Hier werd gevraagd om op regelmatige tijdstippen over te gaan tot het onderhoud ervan. Dit thema werd trouwens ook gekoppeld aan het aspect toerisme in Herzele. Zo was er de oproep van de Herzeelse gidsen om meer werk te maken van de uitrol van een toeristisch beleid.

Burgers stelden verder het probleem rond het sluikstorten aan de kaak. Het is duidelijk dat de burger wakker ligt van deze problematiek. De politici erkenden het probleem en formuleerden hierbij diverse mogelijke oplossingen van GAS boetes tot sensibilisering.
De avond werd afgesloten met de vraag wat het standpunt van de Herzeelse politici is omtrent de landbouw. De gebrekkige communicatie tussen milieubewegingen en de landbouwsector kwam aan bod. Zo werd er een oproep gedaan vanuit de politiek om beide partijen samen aan tafel te brengen en samen naar oplossingen te zoeken. Alle Herzeelse politici spraken hun steun uit aan de landbouwsector.

 

De dorpsraad van Sint-Lievens-Esse mag terugblikken op een zeer geslaagde debatavond.

De talrijke opkomst van de Eskenaren en van omliggende gemeenten, de vele vragen en bekommernissen van de inwoners en de aanwezigheid van alle partijen maakten dat het een succesvolle avond werd. Moderator Peter Cremers had de regie strak in handen en een ontroerde voorzitster Catherine Denoyette bedankte dan ook met veel overtuiging de massaal opgekomen burgers en de aanwezige politici.

De dorpsraad van Sint-Lievens-Esse lijkt er letterlijk en figuurlijk in te slagen om de politiek dichter bij de mensen te brengen.