De meerderheid probeert in alle haast de situatie te herstellen, maar met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht groeit de druk.
Een (on)doordacht project?
De nieuwe verkeerssituatie, nabij de kerk van Velzeke, werd gepromoot als een oplossing om de verkeersdoorstroming en veiligheid te verbeteren. De realiteit toont echter het tegenovergestelde. De weg is te smal voor grotere voertuigen, zoals bussen en landbouwvoertuigen, en de zichtbaarheid is beperkt. Voor veel inwoners heeft het project geleid tot meer verkeersproblemen dan voordien, met verschillende ongevallen als gevolg.
Gisteren bereikte de situatie een dieptepunt toen een bus vast kwam te zitten. Het incident illustreert de structurele problemen van het ontwerp. “De huidige toestand is er totaal niet op verbeterd,” zegt Kurt De Loor van Vooruit. “Dit project had de veiligheid moeten verbeteren, maar heeft die enkel verslechterd.”
Genegeerde adviezen
Niels De Visscher en Kurt De Loor, de eerste als lid van de mobiliteitsraad, waarschuwden al jaren voor de onveilige verkeerssituatie in Velzeke. Ze kaartten de gevaren aan, ook in de gemeenteraad, specifiek over de situatie rond het zebrapad bij de twee lokale scholen en het psychiatrisch ziekenhuis. “Ik breng dagelijks mijn twee kinderen naar school en moest al meermaals achteruit springen, zelfs midden op het zebrapad,” zegt De Visscher.
De Visscher wijst ook op andere gevaarlijke punten in de buurt, zoals het negeren van de voorrang van rechts aan de Korte Munte, Lippenhovestraat, Gehuchte en Paddestraat. Zijn zorgen werden toen volledig gesteund door de mobiliteitsraad. “Het enige wat het huidige bestuur heeft gedaan, is een voorrangsteken laten schilderen bij Lippenhovestraat. Verder is er niets ondernomen,” legt De Visscher uit.
Tijdens een infobijeenkomst gaven bewoners advies, maar die adviezen werden volledig genegeerd. “Ik was nochtans blij bij de start van de werken. Ik dacht dat mijn dochters eindelijk veilig naar school zouden kunnen binnen enkele jaren. Maar helaas,” zegt De Visscher.
Hij somt enkele fundamentele problemen op: het eiland in het midden van het rond punt is te breed, waardoor landbouwvoertuigen en bussen niet fatsoenlijk kunnen passeren. Lage boordstenen en smalle wegen zorgen voor een beperkte zichtbaarheid, wat de situatie nog gevaarlijker maakt. “Ik durf nog minder dan vroeger mijn voorrang te nemen wanneer ik uit Gehuchte kom,” aldus De Visscher.
“De adviezen van de mobiliteitsraad werden volledig genegeerd, en nu zitten we met een onveilige chaos,” vat De Visscher zijn frustratie samen.
Politieke onrust: paniekreactie van de meerderheid
Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht lijkt de meerderheid, geleid door N-VA Zottegem, onder grote druk te staan. De aanleg van het rond punt, een project waar zij, en zeker Cynthia Van Den Steen, als bevoegde schepen, sterk de nadruk op hebben gelegd, dreigt nu hun politieke positie te ondermijnen.
Cynthia Van Den Steen
Toch lijkt de politieke meerderheid in paniek. “Er wordt nu gehaast gezocht naar oplossingen, maar het lijkt puur om gezichtsverlies te voorkomen bij de komende verkiezingen,” zegt een insider binnen de gemeenteraad. Het incident met de vastgereden bus en de aanhoudende kritiek vanuit Vooruit en de mobiliteitsraad dreigen het project te laten ontsporen. De Loor bevestigt deze indruk: “Het lijkt wel alsof men zich plots realiseert dat dit project een politiek mijnenveld is geworden. De verkiezingen staan voor de deur, en plots is er haast geboden.”
Vooruit: Samenwerking of politieke opportuniteit?
Kurt De Loor van Vooruit had voorgesteld om ondanks zijn oppositierol samen te werken met de meerderheid om de verkeerssituatie te verbeteren. “Wij willen meehelpen om een degelijk project op poten te zetten, want de verkeersveiligheid van onze inwoners moet boven alles staan,” aldus De Loor. Vooruit heeft het onderwerp meermaals op de agenda van de gemeenteraad gezet, maar er werd volgens De Loor niets met hun voorstellen gedaan.
Vooruit probeert zichzelf te profileren als een partij die bereid is om constructieve oplossingen te bieden, en het lijkt erop dat de meerderheid weinig keus heeft dan dit aanbod te overwegen. De vraag is of de kiezers de meerderheid nog vertrouwen na deze misser, en of de voorstellen van Vooruit voldoende zijn om de situatie te redden.
Ondertussen reden drie verschillende vrachtwagens los over de oversteekplaats
De Ronde Van Vlaanderen: een vergeten aspect?
Een andere belangrijke kwestie die aan de oppervlakte komt, is de impact van het nieuwe rond punt op de Ronde van Vlaanderen, die tweejaarlijks Velzeke aandoet. Het brede middeneiland en de smalle wegen vormen niet alleen een probleem voor het dagelijks verkeer, maar ook voor grote evenementen zoals deze prestigieuze wielerwedstrijd. “Er lijkt niet te zijn nagedacht over de Ronde,” zegt een gemeenteraadslid dat anoniem wil blijven. “Als de Ronde van Vlaanderen niet meer door Velzeke kan, is dat een groot verlies voor de gemeente.”
De organisatie van zo’n groot evenement vereist een feilloze verkeersdoorstroming, en de nieuwe infrastructuur lijkt daar niet op berekend. Dit is een nieuw probleem waar de gemeenteraad rekening mee moet houden, en het zou wel eens de doorslag kunnen geven om het project grondig te herzien.
“Er is duidelijk te weinig nagedacht. Wat zal er gebeuren met de Ronde van Vlaanderen bijvoorbeeld? Kan die nog veilig passeren? Of zullen ze misschien Velzeke links laten liggen?” vraagt Kurt De Loor zich af.
Oplapwerk of structurele oplossing?
Na de problemen van gisteren werd er snel een interventieploeg ingeschakeld om de ergste problemen aan te pakken, maar dit lijkt slechts symptoombestrijding. De smalle doorgangen en beperkte zichtlijnen blijven een probleem voor zowel automobilisten als bussen en vrachtwagens. Volgens De Loor en De Visscher is een structurele herziening van het hele project noodzakelijk. “Er moet meer gebeuren dan alleen een beetje oplapwerk,” zegt De Loor.
De komende dagen en weken zullen beslissend zijn voor de toekomst van deze verkeerssituatie en de politieke situatie in Zottegem. Terwijl de gemeenteraad in paniek naar oplossingen zoekt, blijft de verkeerssituatie in Velzeke gevaarlijk, en hangt ook de doorgang van de Ronde van Vlaanderen in de regio aan een zijden draadje.
Ondertussen kreeg ik een antwoord van Cynthia Van Den Steen. Ik geef het tekstueel weer :
“We begrijpen niet waarom er zoveel heisa wordt gemaakt omtrent dit project. De oversteek met middeneiland vermindert de snelheid van het gemotoriseerd verkeer en vormt een rustpunt wat het oversteken veiliger maakt. Er volgt nog een verdere afwerking om en rond de oversteekplaats, onder andere het plaatsen van verticale verlichting”.
Het zou uit dit bericht kunnen lijken alsof alleen Vooruit Zottegem tegen de plannen van het nieuwe rond punt in Velzeke was, maar dat klopt niet helemaal. Ook de oppositiepartijen ZiZo en Peter Van Sintjan hebben samen met Vooruit stevige kritiek geuit op de manier waarop het project werd aangepakt.
Zij waarschuwden herhaaldelijk voor de risico’s en wezen op de gevolgen voor de verkeersveiligheid, vooral in de buurt van de scholen en het psychiatrisch ziekenhuis.
De meerderheid, bestaande uit N-VA en CD&V, zette echter door met hun plannen. Tijdens de stemming onthield de Positief-fractie zich, waardoor de plannen uiteindelijk werden goedgekeurd.
Vooruit, ZiZo en Peter Van Sintjan bleven samen aandringen op aanpassingen, maar hun bezwaren werden niet meegenomen in de definitieve beslissing. Hierdoor is de onvrede over het project breder gedragen dan enkel door Vooruit.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.