Open brief bewoners N42 Herzele: “Verkeerslichten Schipstraat brengen geen soelaas voor verkeersveiligheid, integendeel”

Enkele bewoners van de Gentweg/N42 in Herzele, hebben een open brief geschreven om aandacht te vragen voor de schrijnende verkeersonveiligheid in hun straat.

“Enige tijd geleden vernamen wij  ̶  zonder bevraging en al zeker zonder enige inspraak  ̶  dat wij een proefopstelling met verkeerslichten mochten verwachten op het kruispunt Gentweg/N42 – Schipstraat/N464. Volgens de gemeente Herzele moesten deze verkeerslichten de verkeersveiligheid van de fietsers verbeteren op dit gevaarlijke kruispunt. Op 21 maart 2024, werden wij op ons verzoek gehoord door de bevoegde Schepen op het gemeentehuis. Tijdens dit gesprek hebben wij onze onderstaande bedenkingen over de proefopstelling kenbaar gemaakt. De bedenkingen die wij toen hebben geuit, zijn inmiddels, spijtig genoeg, realiteit geworden. Volgens ons is het tijd om deze proefopstelling, die er toch al geruime tijd staat, nu te evalueren.

Overgemaakte bedenkingen van maart 2024

  • “De Pijpketel, Armstraat (bij het schooltje) en Erwetegemstraat worden momenteel gebruikt als sluipwegen om file te vermijden tijdens de spits op de Gentweg. Dit sluipverkeer zal enkel toenemen wanneer er verkeerslichten geplaatst worden maar dan gedurende de hele dag. Zeker bij deze basisschool is dit drukkere verkeer in onze ogen onwenselijk en tevens zeer gevaarlijk voor de schoolgaande jeugd. Het schoolbestuur en de directie bevestigt dat de verkeerslichten inderdaad drukker verkeer aan de school met zich meebrengen. Daarnaast durft geen enkele bewoner van de Gentweg zijn eigen (jonge) kinderen op deze levensgevaarlijke straat te laten fietsen. De kinderen worden steevast met de auto (of bus) naar school gebracht.”
  • “De volgende sluiproute zal ontstaan door de plaatsing van deze verkeerslichten: verkeer uit centrum Herzele dat richting Zottegem rijdt vanaf de Schipstraat via de Vossenhoek naar de Gentweg, uitkomend ter hoogte van de vervallen kapel. Er wordt overigens al jaren door bewoners van deze straten aan gemeente Herzele verzocht om hier een tractorsluis te plaatsen, wat gemeente Herzele steevast negeert. Meer en meer auto’s vinden nu inderdaad deze niet toegelaten sluipweg.”
  • “Op dit moment staat er in de ochtendspits een file voor en in de bocht naar de witte brug, naar Zottegem (het verkeer richting Gent). Deze ellenlange rij auto’s zal zich verplaatsen naar de nieuwe verkeerslichten. Hierdoor zal er een constante en lange file gecreëerd worden. Wegens de draaiing van de weg komt deze file op een plek waar er een verminderde zichtbaarheid is. Wij vrezen dan ook dat het aantal kopstaartbotsingen hier ernstig zal toenemen. De file die we voorspelden is realiteit geworden. Regelmatig staat het verkeer van aan de verkeerslichten tot de bocht bij Ascolo stil. Dit gaat gepaard met onder meer vrachtwagens die, om het kruisen makkelijker te maken, zich op het fietspad plaatsen.”

“Door deze opstelling is het fietspad bijgevolg niet meer bruikbaar. Er zijn al meerdere kop-staartbotsingen gebeurd. Bewoners die eindeloos moeten wachten om hun oprit te verlaten, beginnen risico’s te nemen om zich tussen het verkeer te ‘smijten’.”

Resultaat van de verkeerslichten

“De verkeerslichten hebben geen enkel soelaas gebracht voor de verkeersveiligheid, integendeel. Er werd een bijkomende file gecreëerd waar motorrijders zich tussenwringen en fietsers onnodig opgehouden worden daar het fietspad niet berijdbaar is. Het doorgaand verkeer dat staat aan te schuiven aan de verkeerslichten raakt geïrriteerd en rijdt na het passeren van de lichten agressiever (en sneller) om de verloren minuten in te halen. Doorgaand verkeer richting Geraardsbergen moet bij groen licht wachten wanneer een auto wil afslaan naar de Schipstraat (naar links). Bij gevolg halen de auto’s rechts in op het kruispunt (Erwetegemstraat). Prioritaire voertuigen hebben een extra oponthoud en daardoor een extra risico op een ongeval. Hierdoor bereiken ze niet, of mogelijks niet tijdig, hun bestemming. Mensenlevens kunnen hiervan afhangen! De overbodige verkeerslichten hebben dus niet enkel een negatieve invloed op de leefbaarheid voor de bewoners van de Gentweg/N42, maar ook een negatieve impact op de honderden, zoniet duizenden, passanten die de weg dagelijks gebruiken.”

Conclusie

“Als bewoners van de Gentweg/N42, hopen wij dat de Gemeente Herzele de verkeersonveiligheid van de verkeerslichten inziet. Wat werd aangekondigd als een ‘proefopstelling’, mag zo snel mogelijk weer afgevoerd worden. De verkeerslichten bieden geen enkele meerwaarde, integendeel. Zoals wij in maart al zeiden, is er maar één echte, realistische, oplossing om het verkeer op de Gentweg veiliger te maken. Samen met de duizenden passanten, kunnen wij enkel hopen dat de rechttrekking van de N42 (of de zogeheten rondweg) nu eindelijk een feit wordt.”

“De rondweg zal niet enkel een veiligere verbinding mogelijk maken, maar ook de leefbaarheid op de Gentweg en omliggende (sluip)wegen ten goede komen. De talrijke kinderen, die nu met de schoolbus en auto’s worden gebracht, kunnen eindelijk, veilig met hun fiets naar school rijden. De bewoners die hun oprit willen verlaten, zullen niet meer eindeloos moeten wachten om vervolgens aan te schuiven in de file.Niemand zal nog risico’s nemen om de verloren tijd in de file te willen inhalen.”

“Het bovenstaande maakt overduidelijk dat het van algemeen belang is dat de rechttrekking van de N42 (rondweg) zo snel mogelijk wordt gerealiseerd”

 

De buurtbewoners Gentweg N42 in Herzele