Geraardsbergen kampt met een groot probleem als het gaat om fietsvriendelijkheid. Minder dan 6% van de leerlingen gaat met de fiets naar school. In Oudenaarde is dat 23%. Volgens de jonge wolven van de N-VA vormen een gebrekkige fietsinfrastructuur, onveilige fietspaden en onvoldoende veilige verbindingen de oorzaak willen dat de stad dringend meer intelligent in een veilige fietsinfrastructuur investeert.
‘Een duidelijk voorbeeld van de problematische fietsinfrastructuur is de Edingseweg, de belangrijke verbindingsroute tussen Moerbeke en Geraardsbergen. Fietsers worden hier geconfronteerd met gevaarlijke en smalle fietsstroken, die lokaal bekend staan als ‘moordstrookjes.’ Hier zijn fietsers nauwelijks beschermd tegen het snel rijdende verkeer.’
Karel De Moyer, voorzitter van het oudercomité Zarlarhartje en zelf een fervent fietser, pleit voor de aanleg van veilige, goed verlichte fietspaden. Jeremy Snoeck wijst op de bredere maatschappelijke voordelen van een goed fietsnetwerk. ‘Het is niet alleen een kwestie van veiligheid, maar ook van levenskwaliteit. Gezinnen moeten in een stad kunnen wonen waar de fiets een haalbare en gezonde optie is.’
Bernard Van Wonterghem ziet een betere fietsinfrastructuur als de oplossing voor een breder mobiliteitsprobleem: ‘Door fietsen aantrekkelijker en veiliger te maken, creëren we een vlotte en efficiënte manier van verplaatsen voor alle inwoners, zonder dat we meer wegen of parkeerplaatsen hoeven aan te leggen.’
Bettina Carion ziet kansen in het aanpassen van bestaande onverharde paden tot veilige, groene fietsroutes: ‘Als we deze paden veilig en toegankelijk maken, creëren we een prachtig netwerk dat door de natuur slingert, zonder dat we veel ingrijpen in het landschap.’
Voor Jarne Rouckhout is het van vitaal belang dat jongeren de fiets als een aantrekkelijke optie zien: ‘Als je veilige en goed onderhouden fietspaden biedt, gaan jongeren vanzelf vaker de fiets nemen.’
De jonge wolven van de N-VA willen er voor zorgen dat elke inwoner van Geraardsbergen binnen 15 minuten met de fiets het stadscentrum kan bereiken. Dit zal gebeuren via een netwerk van veilige en comfortabele fietspaden, ‘waarbij de bestaande infrastructuur slim wordt aangepast en nieuwe verbindingen worden aangelegd.’
Met dit ambitieuze project willen de vijf N-VA-kandidaten Geraardsbergen niet alleen veiliger maken, maar ook duurzamer en leefbaarder. Het gaat om meer dan alleen fietspaden: ‘Het gaat om een nieuwe manier van leven in een stad die openstaat voor verandering.’
Julien Borremans