Gevaertsdreef01 Oudenaarde: traditie en vernieuwing in de Tentoonstelling ‘Life in the Margin’

Gevaertsdreef01, een onafhankelijk kunstplatform in Oudenaarde, zet zich opnieuw op de kaart met de tentoonstelling ‘Life in the Margin’, die plaatsvindt van 9 november 2024 tot 5 januari 2025.

Deze tentoonstelling, gecureerd door Ellen Pil en Alice Vanderschoot, speelt met het begrip van de marge en onderzoekt thema’s als ambacht, gender, vrouwelijkheid en de wisselwerking tussen tradities uit het verleden en hedendaagse kunst. Gevaertsdreef01 heeft een reputatie opgebouwd door op eigenzinnige wijze tentoonstellingen te organiseren, los van institutionele conventies. Deze onafhankelijke koers maakt van deze kunstlocatie een vrijplaats voor experiment en vernieuwing.

De tentoonstelling: ‘Life in the Margin’

De titel Life in the Margin is een woordspeling op de naam van Margaretha van Parma, een historische figuur die centraal staat in een gelijktijdige tentoonstelling in het MOU (Museum Oudenaarde). Terwijl Margaretha van Parma in de geschiedenis vaak in de marge bleef, belicht deze tentoonstelling juist wat aan de zijlijn gebeurt—wat buiten het traditioneel denken ligt en het minst wordt verwacht. De deelnemende kunstenaars, waaronder Paul Casaer, Susan Collis, Joost Gevaert, Frederik Heyman, en anderen, verkennen in hun werk de spanningen tussen traditie en het heden.

 

Deze tentoonstelling is een hedendaagse aanvulling op Margaretha, Keizersdochter tussen macht en imago, een historische tentoonstelling in het MOU die de vrouw achter Margaretha van Parma belicht. ‘Life in the Margin’ zoekt naar thema’s die in de officiële geschiedschrijving onderbelicht bleven, zoals de rol van vrouwen, ambachtelijke tradities en gender. Het project biedt een nieuwe, eigentijdse lens om Margaretha’s leven en invloed te begrijpen, en plaatst deze in dialoog met actuele kwesties zoals massaproductie, het verdwijnen van handwerk en de rol van ambacht in onze huidige samenleving.

 

Onafhankelijkheid en kunstenaarschap

Gevaertsdreef01 onderscheidt zich door de vrijheid waarmee curatoren en kunstenaars kunnen werken. Dit kunstplatform trekt zich weinig aan van commerciële of institutionele verwachtingen en biedt daardoor ruimte voor meer experimentele en uitdagende kunst. De tentoonstelling Life in the Margin weerspiegelt deze onafhankelijke geest door veertien kunstenaars uit te nodigen die werken aan de rand van traditionele kunstpraktijken. De werken onderzoeken historische processen en objectgebruik, maar leggen ook onverwachte verbindingen met hedendaagse kwesties.

 

De deelnemende kunstenaars—Paul Casaer, Susan Collis, Lucas de la Rubia, Joost Gevaert, Frederik Heyman, Natasja Mabesoone, Middernacht & Alexander, Victoria Palacios, Yemo Park, Ellen Pil, Thomas Renwart, Kristof Santy, Alice Vanderschoot, en Octave Vandeweghe—leveren elk op hun manier een bijdrage aan de tentoonstelling door het verkennen van deze thema’s.

 

Het gebouw en de ruimte

Gevaertsdreef01 bevindt zich in een prachtig, historisch pand in Oudenaarde, aan de Gevaertsdreef 1. De architectuur van het gebouw vormt een essentieel onderdeel van de tentoonstellingservaring. De ruimte, met zijn hoge plafonds en grote ramen, biedt een open en licht decor voor de werken. De kunstenaars spelen bewust met deze ruimte, waardoor een dialoog ontstaat tussen de kunstwerken en de architectuur. Dit is kenmerkend voor de tentoonstellingen in Gevaertsdreef01, waar de omgeving altijd actief deelneemt aan de kunst.

 

Traditie en innovatie

De werken in ‘Life in the Margin’ verwijzen op subtiele wijze naar tradities, maar zetten deze tegelijkertijd op losse schroeven. Een van de terugkerende thema’s is ambacht, dat door verschillende kunstenaars wordt behandeld vanuit een hedendaags perspectief. Zo verwijzen sommige kunstwerken naar historische ambachten en technieken, maar confronteren deze met moderne vragen over massaproductie en digitalisering.

 

Een bijzonder detail is de knipoog naar het Album van Brussel, een reeks miniaturen die Margaretha van Parma liet maken voor het huwelijk van haar zoon. De kunstenaars onderzoeken hier de spanningen tussen handwerk en industriële productie, en hoe ambacht in verschillende tijden waardevol blijft. Deze verkenningen sluiten aan bij het bredere thema van de tentoonstelling, dat traditie in een hedendaagse context plaatst.

Hedendaagse kunst in de marges

‘Life in the Margin’ biedt een unieke kans om niet alleen de historische figuur van Margaretha van Parma te herontdekken, maar ook om kennis te maken met de vernieuwende visie van de hedendaagse kunstenaars. Zoals de curatoren, Ellen Pil en Alice Vanderschoot, aangeven: “We willen met deze tentoonstelling een hedendaags luik toevoegen aan de historische tentoonstelling rond Margaretha van Parma. We belichten thema’s zoals ambacht, gender, vrouwelijkheid en de wisselwerking tussen tradities uit het verleden en het heden.”

Gevaertsdreef01 blijft trouw aan zijn eigenzinnige en onafhankelijke koers door een podium te bieden aan kunst die voorbijgaat aan het traditionele denken. De tentoonstelling ‘Life in the Margin’ is een viering van wat zich aan de randen van de kunstwereld afspeelt—een plek waar onverwachte verbindingen worden gelegd en waar kunst nieuwe perspectieven opent voor de toekomst.