Op zaterdag 19 oktober (14-18.30u) en op zondag 20 oktober (10.0u – 18.30u) heeft in brouwerij & stokerij De Graal, Industrielaan 42a een tentoonstelling plaats van Parnassos Brakel.
De deelnemers zijn: beeldkunstenaars -Albert Depessemier, Karlien Depessemier, Marie -Marleen Haegeman, Siska Van de Keere.
Kunstenaars zijn: Philippe Boosten, Yvan De Vos, Roger Labee, Tanja Roelandt, Michel Van Breussel, Patrick Van Der Heyden.
Gisteren had de vooropening plaats waar toelichting werd gegeven door voorzitter Ludwig De Temmerman van de culturele raad Brakel.
Het woord van Ludwig De Temmerman:
“Antonio Vivaldi maakte muziek die de gemoedstoestand laat evolueren in functie van de verschillende seizoenen. De kunstenaars van Parnassos gebruikten de seizoenen als leidraad om hun artistieke kwaliteiten aan te spreken. Het resulteerde in een schitterend pallet aan schilderijen en beelden in hout, keramiek en brons. De seizoenen zitten in ons leven ingebakken, van de lente in de jeugdjaren tot het voltooien van het leven in de herfst.
Marie Marleen Haegeman
Marie Marleen bespeelde de seizoenen met haar aardewerk. Van het ontluiken in de lente, de bloemen in de zomer, de gevallen boombladeren in de herfst en de gezellige kaarsen in de winter. De zomerse bloemen zijn zeer speciaal en met veel vakkennis uitgevoerd. Het zijn geen kopieën van bestaande bloemen, het zijn creaties van Marleen, maar toch ziet iedereen dat het bloemen zijn. Marleen overtreft zichzelf met de herfstschalen en met de fragiele boomblaadjes op de rand van de kommen. Het is een combinatie van vakkennis, een jarenlang opgebouwde ervaring en een uitgesproken artistiek gevoel dat ook bepalend was voor de kleur van het aardewerk. Zeer verrassend en zeer mooi.
Siska Van de Keere
Siska is het meisje van de olifanten. Het is haar handelsmerk en ze is daarin onovertroffen. Die olifanten zitten in haar handen en in haar hoofd. Als ze een ander dier probeert vorm te geven dan zit er altijd nog een stuk olifant in. Vanwaar die fascinatie voor olifanten? We hebben indertijd Robert Van de Maele gekend die een perfecte koe kon snijden uit het hout zonder dat het beest model moest staan. In zijn actieve carrière had Robert dagelijks tussen zijn koeien gestaan en hij had die met veel liefde gestreeld zodat de vormen in zijn geheugen geprent waren. Ik denk niet dat Siska thuis een olifantje heeft dat ze dagelijks streelt en toch zit dat dier onbewust in haar geheugen geprent. Ze slaagt erin steeds maar nieuwe olifanten te creëren.
Michel Van Breussel
Stelt zijn schilderijen tentoon. Mooi figuratief werk met het Brakelbos, een winterlandschap en de garnaalvissers. Twee werken springen er uit. Het zijn momentopnamen die ontsproten zijn aan het brein van de kunstenaar. De kerk van Nederbrakel in een bliksemschicht die haar licht op de kerktoren werpt in het dreigend onweer. De bliksem slaat in op de lindeboom maar in de geest van de kunstenaar bleef die intact. Het meest markant is de wondermooie paringsdans van de zwanen. Het is een innige en sierlijke dans in perfecte harmonie met elkaar. Prachtig werk.
Philippe Boosten
In heel wat werken zien we bomen. In de natuur volgen die de seizoenen op de voet. Met een landschap en een kubistisch werk toont hij zijn veelzijdigheid als kunstenaar. Het meest in het oog springend zijn de kale bomen in een surrealistisch landschap. Het is zeer knap werk waarin verschillende stijlen vermengd zijn. De kleurenkeuze is magistraal en laat niemand onberoerd. Enerzijds zijn de werken heel druk en toch zijn ze ook rustgevend. Een merkwaardige dualiteit.
Yvan De Vos
Een van de eerste werken die Yvan maakte was een tekening van de kerk van Parike en die kerk laat hem niet los in zijn figuratief werk. Op een sublieme wijze combineert Yvan de dreiging van onweerswolken en een deel zonnestralen die toch nog voor de nodige belichting zorgen.
Yvan toont zich ook een meester in het meer magisch realistisch werk. Hij vertrekt van iets realistisch maar plaatst het in een surreëel decor. Hij slaagt erin een unieke sfeer te scheppen.
Roger Labee
Roger is al ontelbare jaren actief in de schilderkunst en bewandelt zijn eigen pad, van figuratief tot abstract. Hij vertrekt soms van een figuratief werk en maakt er dan zijn eigen interpretatie van. Dat geeft verrassende resultaten. In zijn abstract werk, experimenteert hij ook met kleurvlakken. Dat zijn werken waarvan men denkt, dat kan ik ook. Het ziet er echter gemakkelijk uit maar de keuze van de kleuren en de keuze van de plaats waar die moeten komen is weldoordacht. Het wordt er niet zomaar opgegooid maar het is wel de bedoeling om tot een harmonieus werk te komen.
Tanja Roelandt
Naast het werk dat ik interpreteer als en afbeelding van de oerknal is er ook een werk met kleurvlakken die werden samengebracht tot een harmonieus geheel. Dat is knap werk maar de overige abstracte werken zijn werkelijk subliem. De schitterend keuze van de harmonieuze kleuren en de intrigerende vormen laten wel niemand onberoerd. Enerzijds sober in kleurenkeuze en toch zo overweldigend mooi. Ik zou het woord kunst wel met een grote K schrijven.
Patrick Van Der Heyden
Patrick vertrekt vaak van een figuratief onderwerp waarop hij dan zijn fantasie loslaat. Dat levert verrassende effecten op. Het spookje is figuratief, maar bestaat niet echt. Een vrouw zit gevangen in de symbolen van de dierenriem in een surrealistisch kader. Neem wat tijd voor het werk en laat het stap voor stap binnenkomen. Je zal steeds nieuwe zaken ontdekken. Patrick is een meester in het meer abstracte werk waarin hij uitmunt in kleurenkeuze en een ongebreidelde fantasie.
Albert Depessemier
Albert is de Nestor onder de kunstenaars. Hij is gepokt en gemazeld als houtsnijder maar zoekt ook andere domeinen op gaande van keramiek tot brons. In zijn houten sculpturen zie je de vakman die hout kent en aanvoelt. De bustes die hij maakt zijn zeer expressief. Zeer merkwaardig is zijn werk: de vier seizoenen. De boer zaait, maait en oogst om uiteindelijk in de winter de koude handen te warmen op een intieme plaats. Merkwaardig is ook dat de boer evolueert. Van de vage gelaatstrekken in de lente tot uitgesneden gezicht in de winter.
Karlien Depessemier
Karlien kreeg de kunstzin van haar vader met de paplepel ingelepeld en die paplepel ligt daar ook. Er is echter geen pap in de kommen met de bijhorende houten lepel. Karlien verrast met haar aardewerk. Knap werk maar de grote schalen springen wel in het oog. Het is zeer mooi uitgevoerd en zeer bijzonder door de bewerkte structuur van de schaalbodem. Het is aardewerk dat naar een hoger niveau gebracht wordt en dat is nu eenmaal wat vakwerk tot het niveau van kunst brengt.”