Wie naar het ziekenhuis komt voor een doktersafspraak of een opname of een spoedgeval, moet – om onverwachte extra kosten te vermijden – voortaan ook in het AZ Sint-Elisabeth Zottegem zijn/haar elektronische identiteitskaart meebrengen en deze eID bij aankomst eerst laten inlezen. Deze nieuwe werkwijze in het kader van de toepassing van de derdebetalersregeling werd ingesteld door het RIZIV en na een overgangsperiode sinds 1 april 2024 is deze nu met ingang van 1 januari ll. verplicht. Zonder eID-lezing kan het ziekenfonds een facturatie en een tussenkomst voor de geneeskundige verstrekkingen die aangerekend worden, weigeren.
Inschrijven voor ambulante zorg (doktersafspraak, dagziekenhuis) of opname kan door uw iED te laten inlezen aan een van de kiosken (kies de optie ‘eID lezing’) of bij een medewerker van de dienst onthaal & opname in de inkomhal van het (dag)ziekenhuis. Ook als het een consultatie of opname voor een kind betreft, is het nodig de Kids-ID of ISI+ kaart in te scannen. Wanneer het ziekenhuiscontact gebeurt via de spoedgevallendienst, zal uw iED ingelezen worden door de administratie van deze dienst. Wie zijn/haar iED niet bij zich heeft voor een hospitalisatie (d.i. opname met min. 1 overnachting), heeft 72 uren tijd om bij de opnamedienst langs te gaan om zijn/haar administratief dossier in orde te brengen.