Chloé: ‘Het LEAD-spel dient om het open jeugdwerk te versterken en te stimuleren.’

Geraardsbergen. Samen met Robbe en Eline maakte Chloé Ghijselings het LEAD-spel, een tool die je kan gebruiken om debatten en gesprekken over open jeugdwerkinitiatieven (OJI) te stimuleren. ‘Een open jeugdwerkinitiatief kan gaan van een jeugdhuis tot een jeugdcentrum, pleinwerking, … Jeugdwerk georganiseerd voor en door jongeren’, aldus Chloé. Het spel is niet bedoeld om te winnen, maar om de betrokkenheid van vrijwilligers op lange termijn te stimuleren en om de eigen werking te evalueren.

Chloé Ghijselings (25) is een jonge, ondernemende en creatieve vrouw. Ze is aan haar tweede jaar als voorzitster van het Jeugdhuis De Ressort. Sinds 2015 is ze medewerkster en in intussen zit Chloé al vijf jaar in het bestuur. Ze is interieurarchitect. Ze woont al haar hele leven in Opzullik, net over de Taalgrens, maar Chloé heeft school gelopen in Geraardsbergen. Haar sociaal leven ligt in de Oudenbergstad. Ze is van plan om zich hier te vestigen.

Het jeugdhuis is een ontmoetingsplaats voor jongeren. ‘Er worden ook fuiven, teambuilding en workshops georganiseerd. Op het moment dat er geen activiteiten zijn kunnen jongeren de ruimte gebruiken om te studeren. We zijn rijk in ons aanbod, maar luisteren vooral naar de wensen van de jeugd.’

LEAD
Op een studiereis naar Montenegro met Formaat – ondersteunt open jeugdwerkinitiatieven – Chloé (Jeugdhuis De Ressort), Robbe (Jeugdhuis Sjatoo) en Eline (Jeugdhuis Alfa) een LEAD-spel. LEAD staat voor Leren, Experimenteren en Aanzetten tot Denken. ‘Het is de bedoeling om gesprekken en debatten te stimuleren rond de werking van open jeugdwerkinitiatieven’, aldus Chloé.

‘Het gaat in de eerste instantie niet om winnen, maar om praten en verbinden. De vragen zijn thematisch en gebaseerd op onze eigen ervaringen, met onderwerpen zoals motivatie, communicatie, activiteiten, stakeholders en drempels. Je kan het spel spelen met externe verenigingen, als binnen de eigen organisatie. Sommige vragen linken zelfs naar onze Instagrampagina, waar meer inspiratie te vinden is’, vertelt Chloé. Uiteindelijk is de uitkomst van het spel een plan van aanpak.

Het spel is ontwikkeld om vrijwilligers langdurig aan een organisatie te binden. Op de studiereis ontkiemde het idee en kreeg het vaste vorm. Een jaar later was het bordspel kant en klaar. Intussen zijn er reeds vijf versies van het spel van Robbe, Eline en Chloé in omloop.

Niets is moeilijker dan een bordspel ontwerpen. Dat ondervond Chloé. Het duurde een tijdje vooraleer de definitieve versie er was. ‘De eerste versie was in de vorm van het Ganzenspel en duurde veel te lang. Tenslotte kozen we voor het huidige design.’ Het design werd door Chloé ontworpen.

Verandering
Intussen werd het spel al verschillende keren uitgetest, ook met de eigen vrijwilligers. Het bordspel werd ook al op verschillende fora en aan een divers publiek van jeugdwerkers, beleidsmakers en jongerenorganisaties aangeboden. ‘De feedback die we kregen, hebben we gebruikt om het spel te verfijnen. Het is bijzonder leuk om te vernemen dat organisaties het spel gaan gebruiken om hun eigen werking te verfijnen.’

‘Met het spel worden niet alleen goede praktijken uitgewisseld, maar is het ook de bedoeling om verandering te brengen in de manier hoe er naar vrijwilligersbetrokkenheid wordt gekeken.’  Er zijn ook spelregels, maar die zijn vrijblijvend.

Momenteel zijn er vijf exemplaren van LEAD in omloopt. Het is de bedoeling om reclame voor het spel te maken zodoende dat het door andere jeugdorganisaties en -verenigingen in Geraardsbergen wordt gebruikt. ‘We willen van dit spel in eerste instantie een succes maken in eigen stad.’  Wie het spel voor eigen organisatie wil uitproberen kan zeker terecht bij Jeugdhuis De Ressort.

Voor meer info: https://www.facebook.com/jhderessort/

Julien Borremans