Armand Matthijs roept de stad en de provincie op om dringend werk te maken van een echt wandel- en fietsnetwerk’.


Foto: Google Earth


Geraardsbergen. In een aangetekend schrijven aan de provincie Oost-Vlaanderen roept Armand Matthijs van Bewegings- en sportproject Rebus vzw de provincie en de stad Geraardsbergen op om dringend werk te maken van ‘een echt wandel- en fietsnetwerk’ in de Oudenbergstad, dat de verschillende deelgemeenten met elkaar verbindt. Hij roept daarvoor veiligheidsredenen in. ‘De zwakke weggebruiker kan zich op onze wegen onvoldoende veilig verplaatsen.’ In het verleden ontplooide Armand Matthijs een heus uitgewerkt wandel- en fietsplan, een tragewegennetwerk. De stad Geraardsbergen gaf o.a. in Nuus/De Beiaard al verschillende keren te kennen daar werk van te maken. Armand Matthijs legde in het verleden reeds verschillende klachten neer tegen de stad Geraardsbergen.

Armand Matthijs: ‘Hierbij komen we terug op de uitgave van zogenaamde wandelkaarten en fietskaarten door de dienst Toerisme van de Provincie. ln beleidsnota’s wordt de regio een ’topwandelregio’genoemd, zonder enige aandacht voor en verwijzing naar de veiligheid en gezonde ontwikkeling van de gebruikers. op de kaarten worden, allicht op voorstel van gemeenten, wandel- en fietswegen aangewezen op auto-straten, zonder voet- en fietspaden en soms met een snelheidsregime van 70 km/h. Slechts een paar voorbeelden: De Pacht (Nieuwenhove), De Bovenkassei (Zandbergen), Brusselsestraat (Onkerzele), Longpont (Zarlardinge).’

‘U zal willen aannemen dat dit niet aantrekkelijk en vooral gevaarlijk   – bevestigd in recent onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel – is voor de gebruikers. Dit terwijl vlakbij meestal trajecten van belemmerde-ingepikte buurtwegen en erfdienstbaarheden (nu gemeentewegen) aanwezig zijn. Wij verwachten – in het belang van de bewoners en de bezoekers – dat deze ‘gevaarlijke praktijk’ meteen wordt afgebouwd. En dat er snel een echt wandel- en fietsnetwerk komt op vrij liggende en vrij gemaakte wegen.’