In de maand april zijn op dit moment reeds evenveel processen-verbaal voor dit fenomeen opgesteld als in de ganse maand maart.
Het doel van de oplichter om te “hengelen” (“phishing” in het Engels) naar gevoelige gegevens, zoals persoonlijke informatie, wachtwoorden, bank- of kredietkaartgegevens om later te misbruiken. Eens hij de vertrouwelijke gegevens heeft buitgemaakt krijgt de oplichter vrij spel: hij kan er bijvoorbeeld toegang mee krijgen tot belangrijke accounts van het slachtoffer, zijn geld of identiteit stelen.
Wees extra kritisch voor alle communicatie rond corona. Cybercriminelen verspreiden valse mail-, sms- of WhatsAppberichten over de ontwikkelingen, met aanbiedingen voor mondmaskers, inzamelacties, veiligheidsmaatregelen enz. Ze geven zich uit voor offici ële instanties, banken, federale overheidsdiensten, telecomproviders…
Wat te doen:
Vermoeden van phishing? melden via verdacht@saveonweb.be
Bij twijfel: neem contact op met je bank
Gaf je toch persoonlijke bankgegevens door? Contacteer dan meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop. Lees meer over veilig internetbankieren.
Indien u nadeel heeft geleden doet u aangifte bij de politie.