Het Agentschap Wegen en Verkeer stelt voor om trajectcontroles in te voeren tussen de Hooglaan in Zwalm en de Gentsestraat in Brakel. Een tweede trajectcontrole die op tafel ligt is deze langs de Brusselsestraat (N8) tussen Brakel en Lierde.
In het eerste geval van de N415 zou de trajectcontrole gebeuren tussen de kilometerpaal 14,1 km en 20,6km.
In het tweede geval gaat het om de strook op de N8 tussen kilometerpaal 37,9 km en 41 km.
Er gebeurde de afgelopen maanden heel wat ongevallen (2018 -2019) op het traject Gentsestraat — Hooglaan tussen Brakel en Zwalm. De impact bij ongevallen is daar groter omdat de snelheden serieus hoger liggen dan in een bebouwde kom. Om trajectcontrole mogelijk te maken dient men over te gaan tot de plaatsing van een ANPRtrajectcontrolesysteem.
De gemeenten Zwalm-Brakel en Lierde krijgen inspraak over dit alles. Dit kan zowel via het schepencollege, de politieraad en de gemeenteraad.
Schepen voor mobiliteit Sabine Hoeckman (Open Vld Brakel) is alvast voorstander van dergelijke trajectcontrole.
Als bewoner van de Gentsestraat ben ik (de schrijver) alvast voorstander van dergelijke trajectcontroles. Op de daluren ziet men passages van voertuigen in Elst die ver boven de 100km/u rijden wat zeker geen uitzonderingen zijn. Op deze plaatsen mag men 70km/u rijden.