Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) maakte recent haar Geïntegreerd Investeringsprogramma 2021 bekend en wil daarmee het hoog investeringsritme aanhouden binnen haar beleidsdomein en wordt daarin versterkt door de relancemiddelen. “Het relanceplan moet de Vlaamse welvaart en het welzijn van de Vlamingen een boost geven na corona. Door als wegbeheerder in 2021 te investeren in fietsinfrastructuur, verkeersveiligheid en duurzaamheid zorgen we voor een sterke impuls voor de wegen- en waterbouwsector. Het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) laat toe om investeringen gerichter en effici ënter te plannen, met scherpe uitvoeringstermijnen,” stelt minister Lydia Peeters. (Reporter 17, foto’s Danny De Lobelle)
De mobiliteitsminister voorziet in 2021 meer dan 5,5 miljard euro aan investeringen voor haar beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken. Het overzicht van al die investeringen wordt gebundeld in het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP). Op die manier is het mogelijk de investeringen van de verschillende entiteiten op elkaar af te stemmen, de beschikbare middelen effici ënter in te zetten en cre ëren we synergi ën. Ook voor Oosterzele worden in 2021 budgetten voorzien voor 2 belangrijke dossiers, zo vernam Oosterzeels fractieleider Filip Michiels (Open Vld plus) van minister Lydia Peeters: om de fietsinfrastructuur te voorzien langs een deel van de N465 a in Oosterzele wordt in 2021 een studie uitgevoerd. Hiervoor trekt minister Peeters 250.000 euro uit en om onteigeningen te kunnen doen inzake de realisatie van de herinrichting van de N42 tussen Wetteren en Oombergen wordt 4 miljoen euro voorzien. Die onteigeningen moeten er voor zorgen dat op een redelijke termijn de herinrichting van de weg kan gebeuren om te zorgen voor een verkeersveiligere inrichting van deze belangrijke verbindingsweg. Filip Michiels (Open Vld plus): “Met deze investeringen voor in totaal 4,25 miljoen euro in 2021 worden belangrijke stappen vooruit gezet in de realisatie van 2 belangrijke dossiers in Oosterzele. Deze zullen de fiets- en verkeersveiligheid in Oosterzele een enorm stuk vooruit helpen, voor projecten waar het Vlaams Gewest voor bevoegd is.”
Schepen Meuleman: ‘Jarenlange onderhandelingen met Vlaamse Gemeenschap werpt vruchten af’
‘Ik heb jaren onderhandeld met de Vlaamse Gemeenschap rond de N42, jarenlang heb ik mijn energie en heel veel tijd in deze dossiers gestopt’, duidt schepen openbare werken en mobiliteit Christ Meuleman, die verheugd is dat niet alleen centen worden voorzien voor de onteigeningen rond de N42 maar vooral voor fietsvoorzieningen langsheen de Geraardsbergsesteenweg. ‘De aanleg van fietspaden langsheen de N465 tussen N415 en Oude Wettersesteenweg wordt zoals beloofd prioritair mee uitgewerkt met het dossier N42. We verwachten daar in het voorjaar van 2021 de nota’s en plannen te kunnen voorleggen en goedkeuren voor de aanleg van fietspaden. In deze zone zal wel een stukje moeten onteigend worden (tussen Korte Ambachtstraat en VRA motors) wat een impact op de timing kan hebben. AWV werkt er volop aan verder. Voor de aanleg van de andere zones fietspad langsheen de N465 (Parksken — N415 en Oude Wettersesteenweg — Gontrode) worden eveneens volgend jaar studies opgestart (startnota, projectnota) via een raamcontract met studiebureaus van AWV. Mijn jarenlange onderhandelingen met de Vlaamse Gemeenschap werpt vruchten af’, besluit schepen Christ Meuleman.